Under början på 1990-talet funderade Renaults ordförande att ge en het version på första generationens Clio ett legendariskt tilltalsnamn, 16S låter tråkigt för en snabb halvkombi som gav andra etablerade märken en utmaning men sedan kom ett fax från en känd brittisk ingenjörsgubbe, hans namn var Patrick Head och manade det franska fabrikatets chef att uppkalla Clion i Sir Frank Williams ära, många år senare gick Williams F1: s grundare bort i stillhet 79 år gammal sent i november månad 2021.
Renault Clio Williams släpptes offentligt 1993 efter succéåren med Nigel Mansell och Alain Prost när deras F1-vagnar med framtidens teknik (FW14B & FW15C) sopade spåren genom en rad GP-segrar i agendan, karossfärgen folierades till en mörkare blå nyans och kontrastera sin nyfunna look med guldpläterade aluminiumfälgar, tonårskillarna som köpte posters på den här bilen tyckte att detta var en intresserad bil från barndomen då det sociala livet var enklare än vad det gör nu, både exteriören och kabininredningen var långt ifrån diskret i låt oss säga en VW Golf VR6 men känns mindre spartansk när mätarklustret har en identisk färg som på karossens alla paneler.
Många bilnördar runtom i Europa säger att den hyllade Renaulten var en välbalanserad, spänstig och civil liten snabb halvkombi jämfört med den numera komfortabla och delvis diskreta klassikern från Peugeot, ni vet 306: an med 6-växlad låda från Holinger, den här då nöjer sig med bara 1.8 liter och fyra cylindrar men är varvvillig i registret med sina 147 hästkrafter trots sina imponerande fartresurser och fortfarande haft fem växlar i sprängkåpan, den hade medverkat i rallyscenen på regional nivå, speciellt i det franska rallymästerskapet som bas för den alltmer populära Grupp A-regeln med tvåliters bensinmotorer utan turbo
I sitt livscykel hade Renault Clio Williams sålts i över 12 000 exemplar, långt över homologationslöftet på cirka 2 500 konstruerade chassin rakt från startskottet, idag är 90-talets heta Clio med F1-credit en sällsynt kärra som kostar runt 30 000 € om den var en lågmilare i gott skick och detta var en bil som är riktad åt en hyllad grundare av ett F1-team som vann nio märkestitlar, den senaste år 1997 med Jacques Villeneuve i huvudrollen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar