tisdag 18 januari 2022

Världens bästa tjänstebilar - Del 6

Till er alla bilintresserade fans är jag inne på prispallen och på plats nummer tre återfinns en mellanklassare som vunnit självförtroendet bland flera affärsmän runt Turins finansdistrikt och tillhör ett märke som var känd för sina tekniska framsteg före alla andra i kapplöpningen.

3. Lancia Dedra


1989 lanserade den då världsetablerade Lancia en mellanklassbil som skulle utgöra konkurrens med segmentets bästsäljande motståndare som exempelvis Peugeot 405 om inte Renault 21 blev ökänd under 80-talets andra hälft för sin avancerade fyrhjulsdrift och överladdning, designinstitutet IDEA ledd av Ercole Spada vill vid den tidpunkten att den här bilen skulle locka en större andel män i medelåldern, ja mellan åldrarna 35 och 65 medan de yngre köparna, dem mellan 20-25 fick nog sitta i tre år på väntelistan annars kan vagnskadeförsäkringen bli tio procent dyrare och köpa en begagnad i rabatterad pris.

Lancia Dedra är en oemotståndligt vacker bil som satt på gamla Fiat Tipos plattform och ersatt den riktigt trötta Prisma i mellanklassens segment, hela karossformen kändes mycket rundare med små inslag av kilformen som dominerade rallyjärnet Delta och så småningom direktörsvagnen Thema, sidoprofilens huvudkontur har finslipats likaså C-stolpens progressiva lutningsvinkel som gör att bilen har en bättre aerodynamisk effektivitet då testerna på vindtunneln visade att luftmotståndet var otroligt låg (Cx 0.29) och hjälper till med en förbättrad bränsleekonomi.

Kabinens utformning såg nästan ut som att vara hemma i någon slags Art Deco-inspirerad vardagsrum, instrumenteringen hade länge fått drag av det större syskonet Thema med hastighetsmätare, varvräknare och oljetryck nära varandra medan nålen som sköter turbotrycket satt långt ifrån den analoga klockan och jag verkligen gillar hur arkitekterna från Fiatkoncernen använde träpanelerna runt luftutblåsen och klimatanläggningen, snacka om vardaglig lyx.
Körställningen var upprätt och förarorienterat men det fanns ett litet hake, reglaget som fäller upp motorhuven låg i vägen och gör att de vassa kanterna kan eventuellt få jättelika problem, värsta exemplet är ju skavsår på höger skenben när man hoppar ut efter parkering på somrarna, de flesta affärsmän tycker att baksäteskomforten var bäst i klass när bilen testades mot konkurrensen under 90-talets första hälft, hösten 1996 ändrades interiörarkitekturen helt med att ansiktslyfta läderratten, mittkonsolen och delar av mätarklustret.

Med de fyra ledorden i produktbroschyren (Prestige, personlighet, exklusivitet och komfort) hade Lancias moderna klassiker i mellanklassens segment delat de mekaniska beståndsdelarna med två olika modeller inom Fiatkoncernen, hjulupphängningssystemet med fristående stötdämpning bak hämtades ur halvkombin Fiat Tipo medan motorerna var densamma som på Dedrans billigare kusin (Fiat Tempra), nästan 70 % av affärsmännen bosatta i landskapen Regione Piemonte, Lombardiet respektive Emilia Romagna hade föredragit en med vanlig bensinmotor på två liter och framhjulsdrift, de resterande höll ett extra öga på den fyrhjulsdrivna versionen 2.0 Turbo HF Integrale om man suktar efter köregenskaperna och väghållningen som gjorde Deltan till en världskändis i rallysammanhang, på de senare årsmodellerna däremot var fyrhjulsdriften borta till fördel av bara två drivande hjul och fyrcylindriga maskiner på 1.6 respektive 1.8 liter.

Hos de nöjda Lancia-ägarna i stora delar av Europa hade Dedrans köregenskaper varit omåttligt bra både på nybelagd asfalt och på korrugerade vägar, vi svenskar trodde att en Volvo 850 GLT är på långa vägar bättre på hemmaplan men aldrig sett en Dedra skymta med sin ikoniska grill på motortrafikleden, i Storbritannien var modellens berättelse en kort sådan, detta var dess sista spik i kistan och Lancia försvann spårlöst från den brittiska marknaden 1994, många år efter skrotningen av begagnade, rostade Betor som dominerade tabloiderna sensommaren 1980.

Vinden mojnade över Turins finansdistrikt när Dedran nådde sin avslutande kapitel sent i november 1998 efter 418 000 sålda exemplar innan den mjukare rariteten Lybra fick se dagens ljus veckan innan julafton samma årgång.

Dokumentärfilm om Lancia Dedra eller projektnamn Tipo 835 årgång 1989

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar