Det har gått lite si och så för Porsche Motorsport och dess kanadensiska samarbetspartner Multimatic i ett försök att slutföra utvärderingarna av en LMDh-bil som skulle konkurrera de stora fabriksteamens byggen i både FIA: s och IMSA: s tekniska reglemente, de första testerna som skulle ha körts efter annandagen 2021 flyttades fram till efter nyår trots stora utmaningar logistikmässigt p.g.a. det medicinska nödläget runtom i världen.
I en specialinsatt kolumn av Graham Goodwin från dailysportscar.com kunde han klargöra att fabrikatets testprogram hålls i samband med Team Penskes lust att prissätta chassits olika komponenter i marknaden för att lotsa fram kundleverantörsteam som köper exempelvis motorer, diffar och styrväxlar men självklart kan ingångspriset för en helskinnad LMDh-bil kosta dyrare än en LMP2-bil med motor från Gibson och växellåda från Sadev.
Flera skarpsynta journalister, speciellt dem från tyska Bild am Sonntag eller Frankfurter Allgemeine noterade hur olika teasers på Porsches kommande tävlingsbil inte gav en direkt matchning men enligt rapporten så förstår man hur konceptstudien fått lite vibbar ur en 956: a som Derek Bell hade kört på Le Mans för dryga 40 år sedan.
De första testerna utfördes av Porsche själva på Weissach när fransmannen Frederic Makowiecki provkörde en Multimatic-konstruerad mula dock utan superkondensator i LMDh-specifikation, Porsche Motorsports ordförande Tomas Laudenbach sa via pressmeddelande att man är stolt över chassiutvecklingens viktiga steg till årgång 2023 och samtidigt tacka Team Penske för inblandning av projektarbetet, fabriksföraren Frederic Makowiecki sa att startsignalen klickade igång och provkörningen gick utan några små problem.
Därefter under torsdagen så godkände Tomas Laudenbach en begäran på hur motorns utseende och byggarkitektur ser ut genom att bocka på alla spalter med syfte att driva en produktionsbaserad V8 med dubbla turboaggregat och syntetbränsle ingår i reglementet för att stävja koldioxidutsläppen med 30 procent jämfört med de äldre motorerna i LMP1-klassen genom åren eftersom hela kraftpaketet erbjuder en bra kombination mellan prestanda, tjänstevikt och kostnadseffekt, Porsches projektledare Urs Kuratle som förr i tiden arbetat hos Sauber Petronas klargjorde att det gemensamma testprogrammet kräver extra säkerhet med stor koncentration på en fördjupad teknisk expertis trots att man definierade kraftåtgången till minst 480 kW eller 655 hästar med ett högt vrid i och med att andra beståndsdelar som KERS, generatorer och växellådor byggs av samtliga samarbetspartners (Williams F1 & Xtrac).
https://www.dailysportscar.com/2021/12/23/porsche-lmdh-delayed-rollout-styling-hints.html
https://www.dailysportscar.com/2022/01/14/porsche-shakedown-fires-starting-gun-on-lmdh-era.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar