På en kolumn skrivet av Al Suttie från brittiska tidningen Autocar är listan på bästsäljande bilar med nedfällt tak lite lång och har en blandning mellan rariteter från 60-talet ända ner till flera moderna klassiker och de nuvarande tillskotten.
Jaguar E-Type är förträffligt vacker sedan den först sågs på bilsalongen i Genève 1961 tack vare sin glamorösa utseende ur alla vinklar och vardaglig prestanda med en projekterad toppfart på 240 km/h, Enzo Ferrari sa en gång att Jagga-roadstern är det vackraste fordonet som någonsin byggts och han hade rätt även om 1969 hade varit modellens toppår med 4 287 sålda exemplar i Series 2-format över en tolv månaders period.
Toyota MR2 i sitt tredje generation var riktad åt ren körglädje än föregångarna i modellens livscykel, motorn satt kvar emellan bensintanken och dess "Survival cell", två skålade sportstolar och låg tjänstevikt ledde till en rolig vagn som tampades med de bästa i klassen, totalt har MR2: an sålts i 60 000 exemplar varav ca 14 000 i Europa trots formsvackan under de senare åren innan nedläggning.
Min favorit bland tvåsitsiga roadsters är Hondas strålande S2000, prestandamässigt fick bensinmotorn på två liter erbjuda en bättre kraftåtgång per liter under sin epok genom att få ut 240 hästar ur cylinderbanken, fartresurserna var på vippen mot Porsches och Mercedes tillskott i kategorin om inte vissa Boxster-ägare fått snegla på Hondans varvvilliga acceleration.
Om du tycker att en MGF är tråkig och har en klen motor ur en Rover 400 vänta till ni får se en exotisk cabriolet som blev älskad av många i bilvärlden, det är Italiens två riktigt fina klassiker, en Alfa Romeo Spider mellan 1966 och '93 respektive Fiat 124 Spider av originalkarossen, båda har paxat sina värdiga platser i historieböckerna som topplistans bästsäljande cabbar med över 170 000 exemplar och båda var små, enkla vagnar med en rak fyra under huven och bakhjulsdrift.
Storbritanniens nationalklenod MGB Roadster var en världsomvälvande succébil som såldes mellan 1962 och 1980, den hade toppat listan på antalet sålda exemplar tills en viss Mazda tvärvände på trenden, under sin livstid var MGB: n i särklass en fin bil med bra väghållning och till viss del haft en bra pålitlighetsrekord gällande motor och bromsar.
Mazda MX-5 är fortfarande en ikonisk roadster med många finurligheter trots att modellens första generation använt mycket kunskap för att slå Lotus Elan i exteriördesign, byggkvalité eller fartresurser, bättre än så kan antalet sålda exemplar kila uppemot över miljonen och kommer aldrig att slås från någon annan i klassen.
Herre på täppan däremot går till Citroëns långlivade 2CV med 3,8 miljoner exemplar, anledningen till framgångsreceptet kännetecknas med den hopfällbara canvastaket eftersom enkelheten är så pass genialisk och kördes även av Ian Flemings deckarfigur för att nämna några, i en artikel från 1953 hade en journalist sagt 2CV: n var den smartast designade bilen sedan T-Forden blev massproducerad.
https://www.autocar.co.uk/slideshow/ranked-best-selling-convertibles-ever-made-2
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar