Calle Carlquist respektive Fredrik Nyblad och Claes Johansson från Vi Bilägares klassikerkolumn "Backspegeln" har tittat tillbaka på två olika bilmodeller som fick direkt belöning, den ena fick kallas för Frankrikes svar på Volvo PV544 och den andra var en hyllad lyxbil ritad av Bruno Sacco.
Den trevande Peugeoten vid namn 404 var en jättebra exempel på hur en klassisk sedan skulle se ut i tiden då Beatles "instant impact" i musikvärlden gick i högvarv, karossdesignen var långlivad utan behov av en dyrköpt ansiktslyftning med små undantag som byte av emblem och inredningsattiraljer fram tills nedläggningen 1975, förutom en bra bil att pendla med till och från jobbet hade den varit på äventyr i Afrika ett antal gånger och vunnit Safari-rallyt fyra år på raden med bland annat britten Bert Shankland bakom ratten.
https://s36.wheelsage.org/format/picture/picture-gallery-full/p/peugeot/404/peugeot_404_3_6.jpg
W126: an från Mercedes var en makalös stor kryssare med tidlös elegans bakom dess ikoniska grill och jättelika dörrar när Bruno Sacco och hans team från designavdelningen i Sindelfingen tagit fram en karossform som stått oförändrat ända ner till sommaren 1991 för kännedom.
Att hedra en ikonisk Merca som stod tidens tand är ett privilegium om man bedömer kabinens byggkvalité med den där svulstiga sittställningen på förarsidan, inslag av träpaneler på under mätarklustret känns solitt likaså vad som ruvar under dess långa motorhuv, redan i början på 80-talet hade man köpt en 280 SE med en rak sexa, några år senare hade maxeffekten på olika motorer utökats med tio procent genom förhöjd kompression och 560 SEL innehöll flera gadgets ombord som krockkuddar på förar- och passagerarsidan, hydraulisk parkeringsbroms, antispinnsystem och pyrotekniska bältessträckare.
https://www.vibilagare.se/backspegeln/1980-talets-mercedes-s-klass-var-tidlost-elegant
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar