I en debattartikel från Vi Bilägare poängterade Erik Söderholm en plan på hur fordonsägare i Storstockholm styr sina bilar medhjälp av "geofencing" men detta gav en blandad respons av juridiska skäl, tekniken installerades redan hösten 2018 av BMW: s forskarteam i München för att laddhybriderna ska växla över från den kombinerade driftcykeln till elektrisk läge i stadstrafik.
De första testerna gick bra på olika ställen runtom i huvudstaden där man är villig att sänka farten till 20 km/h utanför en skola om det är ett tiotal barn som går över en korsning vid trafikljusen, miljöpartisten tillika trafikborgarrådet Daniel Helldén vill enligt lokaltidningen "Mitt i" på kort sikt att alla personbilar, nyttofordon och långtradare få den senaste teknologiska framsteget samtidigt som vägnätets utformning transformeras på ett annorlunda sätt.
https://www.vibilagare.se/nyheter/geofencing-tvingar-bilisterna-halla-hastigheten
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar