onsdag 12 januari 2022

Världens bästa tjänstebilar - Del 3

Dagens avsnitt är något av en specialare för fyrdörrars-sedanen i fråga är riktad mot både avantgarde för den gedigne tjänstemannen samtidigt som den bar på mycket tävlingsframgångar.

6. Mercedes C-klass (W203)


C-klassen anses vara Merca-entusiastens lönsammaste bilmodell i modern era enligt flera experter med tanke på W202: s popularitet bland revisorer och börsmäklare hemma i Tyskland, designarbetet på hur nästa generations modell kan se ut i framtiden togs fram av Hartmut Sinkwitz sommaren 1994 medan patenteringen dröjde i hela fem år tills man äntligen hunnit presentera bilen på nybilsutställning i Genève våren 2000.

Framifrån har W203 lånat en del form och funktionalitet ur kryssaren CL (C215), grillen med inslag av krom är exempel på en perfekt blandning mellan modernitet och nostalgi då utseendet inte var överflödigare på den sportiga sidan men elegansen satt kvar i en av flera parametrar, framlyktorna var snarlik Grand Tourer-coupén då halv- och helljusen var integrerade med varselljusen och körriktningsvisarna, från sidan är det bara millimeterperfekta linjer som gällde då formgivarna lyckades släta ut huvudkonturen som rörde sig från A-stolpens korta överhäng ända ner mot C-stolpens breda skuldra där man möter de triangulära baklyktorna med 3D-effekt, en liknande som sågs på en C215 och dörrhandtagen är färgkodad i de dyrare utrustningsnivåerna.

På insidan så känner man igen soliditeten ur instrumentpanelen som i en S-klass fast mer kompakt storleksmässigt, mätarklustret är logiskt utformade och förarorienterad, multifunktionsratten huserar åtta knappar, fyra på vardera sida som sköter allt från radiovolym och fordonsinställning direkt på färddatorn, luftutblåsen är högt placerade precis där de ska vara för att få plats med luftkonditioneringsreglagen och infotainmentsystemet med navigation som kostar extra, vanlig radio med telefoniknappar och CD-växlare var standard på entrénivån och uppåt, kabinens inredning känns mycket ljusare än föregångaren även om läderklädslarna var dyrköpta som tillval på prislistan trots en behaglig inramning både i förarsätet och på de bakre sofforna.

Under skalet hittar man flera motorutbud respektive val av transmission beroende på utrustningsnivå, de flesta vanliga bilister köpte en C 200 Kompressor, ni vet en fyrcylindrig bensinmaskin på två liter med överladdning som kramade ut 163 hästkrafter, inte illa men i de senare årsmodellerna har slagvolymen minskat till 1,8 liter för bränsleeffektivitetens skull, idag har en del högt uppsatta personer inom LO fastnat på en dieseldriven V6: a på tre liter som är tystare och mer anpassningsbar på långa resor men min favorit är klart och tydligt en maffigare sexcylindrig bensinmaskin på 3.5 liter länkad med en sjustegad automatlåda från ZF Sachs och 4MATIC som tillval.

Om jag ska testköra en vanlig C 230 Kompressor så tänker jag på flera saker, motorn är en mindre 1.8 liters maskineri som tillåter en bättre acceleration än den föregående 2.3: an, hjulupphängningsgeometrin var en klassisk uppsättning med tre graders negativ camber fram och två grader bak för bättre grepp i däcken och en mjukare fjädringskomfort, kulmuttrarna i servostyrningen ersattes av dubbla kugghjul i styrväxeln som länkar rattens aktiva rörelseenergi för en smidigare kursändring även på extrema väderförhållanden, körupplevelsen var otroligt kul och det är som att köra på räls när man tar beslutet att åka långt på en hel tank i exempelvis rutten mellan Arlanda och Falun men det finns flera varningstecken innan man ska till handlaren och fråga om en begagnad C-klass, värdeminskningen är konstant för en lönsam tjänstebil som den här, kolla regelbundet på chassits underrede om det finns tecken för rost och på de senare årsmodellerna är tecken på oljeläcka historia i och med att 1.8 liters bensinmotorn på de tidiga årsmodellerna har återkallats för allvarliga brister på kamaxeln.

På racerbanorna har de specialbyggda sedan-Mercorna varit en vanlig syn i direktsänd TV då DTM höjde insatserna bland åskådarna, i sitt debutår kunde Gary Paffett säkra dess första tävlingsseger innan mästerskapstitlarna för både honom och veteranen Bernd Schneider radades upp årgångarna 2005 och 2006, totalt har modell W203 vunnit 20 segrar, den senaste togs i Oschersleben 2007 med just Paffett i en privatanmäld bil.

Omkring två miljoner exemplar av denna bilmodell har sålts mellan hösten 2000 och en bit in på mars 2007 trots att den varit i bitter slagsmål mot BMW: s bästsäljare i kategorin 3-serien och Audis lyckobringare A4 under denna tidsperiod.

Här provkör Staffan Borglund en Mercedes C 200 Kompressor i en jämförelsetest på Trafikmagasinet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar