Idag avslutar jag min specialskrivna topplista om den bil som står högst upp på prispallen och äntligen förtjänar en plats i järnemblemets "Hall of Fame".
1. Volvo S60 I
Ungraren Géza Lóczi var mannen som 1997 låg bakom designstudien på hur en värdig ersättare till den kantiga långköraren 850 respektive S70 skulle se ut, precis efter att Volvo blev köpt av Jaguar och resten av Fordkoncernen i det sena 90-talet fick Volvo Cars arkitekter tvätta bort kantigheten och vips så föddes modell S60 i god tid före världspremiären på bilsalongen i Paris respektive försäljning på Europamarknaden.
I början på 2000-talet hade en tredjedel av gedigna Volvoägare sagt på olika tidningars insändare att den borde få samma barndomsproblem som Ford Sierra, nämligen att locka kunder mellan åldrarna 25-30 och dem som fått lämna in klagomålen hade fel, resten däremot sa till pressen att den vill ge BMW 3-serien, Mercedes C-klass och Volvons koncernkusin Jaguar X-Type en match och här kommer några positiva punkter om exteriören
Första generationens Volvo S60: s form kännetecknas som flytande, dynamisk och spontan på en och samma veva, speciellt på fronten där grillen såg annorlunda ut än Svenssonbilen V70 med sina kromade räfflor, den mätte 4,5 meter i längd, 1,8 meter i bredd och hade en kort hjulbas för en godare intryck bakom ratten, halogenstrålkastarna var rundare jämfört med föregångaren, från sidan har huvudkonturens djupa infallsvinkel smalnats ut vid fönsterlinjen och från trekvartsvinkeln så breddas C-stolpens skuldra till samma karakteristiska manér som direktörsmodellen S80.
När exteriörformens image såg knivskarp och modern ut i bakgrunden kan livet bakom ratten inte bli bättre än så, invändigt har byggkvalitén blivit bättre sedan den stora katten från Solihull tog över Volvo för att sålla fram deras bästa interiörer på väldigt länge, mätarklustret huserar fabrikatets ikoniska teckensnitt med inslag av digital telematik, kabinen i sig är ombonat och luftigt beroende på vilken utrustningsnivå man valde i broschyren, sittställningen på förarsätet verkar vara justerbart oavsett om det är manuellt eller elektroniskt medan baksätena känns otroligt sköna på långa resor, på de tidiga årsmodellerna hade man både CD-växlare och bandspelare på kontrollpanelen tills man ansiktslyfte bilen våren 2004 både invändigt och utvändigt med ny öppningsmekanism på mugghållaren och armstödets integrerade förvaringsfack inklusive köpoption på telefoniuppkoppling och satellitnavigation med fjärrkontroll bland tillbehören, på gatracern S60 R kan man få avancerad stötdämpning vid säregna namnet Four-C som standard om man väljer komfortläget vid civil körning, vid knapptryckning på sportläget kan hjulupphängningen styvna upp en aning och markfrigången blir sänkt med tre millimeter och "Advanced" används bara på racerbanan.
Läderklädd ratt och vanlig växelspak är standard genom hela modellskaran men om man går upp ett snäpp i specifikationen så fick man den där V8 Supercar-inspirerade manuella spaken som tillval när Volvos racingsatsning ut i Europa avslöjades innan tävlingskalendern för standardvagns-EM år 2002 publicerades offentligt på Eurosports hemsida vintern 2001.
Mekaniken på första generationens S60 innehåller bara fem cylindrar vilket är populärt för både civila ägare och inom Storbritanniens poliskår, 65 % av ägarna trodde att den vanliga 2.4 liters raka femman på 170 hästar lät ganska tillräckligt om man inte har den direkta rycket som turboversionen mäktade till med fler kusar i cylinderblocket, brittisk polis brukar jaga bensintjuvar med samma modell fast i T5-skrud, den hade en potent turbofemma på 260 hästkrafter och toppade på hissnande 242 km/h, valet av transmission har också varierat mellan olika utrustningsnivåer, en egentillverkad femväxlad manuell låda som satt under oljetråget var en fiffig konstruktion likaså den med sex växlar om tillval på fyrhjulsdrift gjorde susen, automatlådan byggd av Aisin AW passade bra bland fler av Europas revisorer.
Första gången jag satt i baksätet på butikschefens Volvo S60 2.4 var på aprilkylan 2015, jag märkte att karossfärgen var vinröd med små defekter i främre kofångaren och jag gillade den i nästan hela mitt liv, köregenskaperna och väghållningen var samlad och följsam i en full mening, motorn var riktigt stark under hård acceleration, kursändringen vid kurvtagning på en blind men ganska tvär högersväng var iögonfallande bra utan att se bakvagnen slingra som en kobra, hela karosseriet känns styv på alla årstider, fjädringskomforten kändes lika mjuk som på en Jagga X-Type, bilen som delar bara en tredjedel av Volvons beståndsdelar, visst den kan matcha BMW: n och Mercan på nästan allt men det finns bara en liten nackdel som ständigt plågar en liten andel S60-ägare och det är rost på bakre hjulupphängningens bussningar vilket är krävande för verkstädernas utbildade mekaniker trots dess pålitlighetsrekord på motor och transmission.
Mellan 2000 och 2009 hade Volvo S60 av den första generationen blivit en modern kändis på fyra hjul, vare sig på Storstockholms gator, på tävlingsbanorna med STCC-framgångar eller varför inte på filmduken och såldes i mer än en halvmiljon exemplar runtom i världen trots en del återkallelser på sin agenda.
Här summerade Staffan Borglund på SVT: s Trafikmagasinet testkörningen av Volvo S60 hösten 2000
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar