Nästa avsnitt handlar om en mellanklassbil som är relaterad med Volkswagenkoncernens halvkombimodeller trots att den blandar premiumkänsla med billig prislapp.
5. Skoda Octavia (5E)
Tjeckiens representant i mellanklassens segment har funnits sedan mitten av 90-talet med inkludering av den senaste som släppts för bara ett par år sedan, denna generation vid projektnamn 5E visades för allmänheten på fabrikatets museum i Mladá Boleslav med försäljningsstart redan februari 2013 och formgivningen ansvarades av den otroligt skicklige arkitekten Jozef Kaban.
Enkelheten med Octavias designtänkande är glasklar, grillen formades om för att få plats med radarn till den adaptiva farthållningssystemet likaså en 360 graders kamera, de främre LED-strålkastarna respektive baklyktorna har blivit rundare medan de skarpa linjerna runtom hela karosseriet inklusive C-stolpens fönsterlinje förblir en speciell kännetecken trots att de ansiktslyfta exemplaren från 2017 till 2019 fått de statiska kurvljusen och strålkastarna se mindre ut jämfört med de tidiga årsmodellerna.
Vid första dörröppning har den utvändiga minimalismen förts vidare till kabinen där instrumentpanelens arkitektur andas mer lyx än hos andra aktörer hos VW-konglomeratet, inredningen känns mycket lyxigare med inslag av beige på de dyrare utrustningsnivåerna, tygklädslarna är mjuka i stoppningen både i förarsätet och passagerarsätet bak, multifunktionsrattens tre ekrar är något smalare i jämförelse med exempelvis en Golf VII, i viss utsträckning har start och stopp-knappen tagit över nyckelhålets plats p.g.a. den nyckellösa entrésystemet som vanligen finns i ultramoderna bilar, mätarklustret känns typiskt Skoda med den logiskt utformade färddatorn som sitter emellan varvräknaren och hastighetsmätaren, på förarens högra sida var den klassiska parkeringsbromsen tillsammans med växelspaken mer betydelsefull än bara växelväljarens vred och en liten knapp som sköter den elektriska parkeringsbromsen hos de flesta premiumvagnar, klimatanläggningen huserar tre stora vred med knappsats ovanpå och navigationsskärmen innehåller mycket än bara GPS, utan också telefoniuppkoppling, stöldskydd, Android Auto, Apple CarPlay, DAB digitalradio och CD-växlaren sitter i handskfacket à la en Golf eller Passat.
Säkerheten först är vad som krävdes på EuroNCAP: s utvärdering när tredje generationens Octavia krocktestades våren 2013, den fick hela fem stjärnor i vuxenskydd plus ett godkänt resultat i fotgängarskydd respektive höga poäng i barnskydd, med aktiv säkerhet åt sidan är motsatsen lutad åt andra finurligheter som isskrapan inuti tanklocket, väl genomtänkt är papperskorgarna på framdörrarnas innerficka, askkopp som telefonhållare och även en integrerad plasthållare till parkeringsbiljetten.
Motorutbudet är flera enligt vissa ägare inklusive fyra olika val av transmission, med vanlig framhjulsdrift kan man få upp till åtta bensinmaskiner och till viss del fem dieslar om man inkluderar prestandaversionen vRS, som bäst kan man rekommendera tvåliters dieseln på 141 hästkrafter länkad med en 6-växlad manuell låda eller till er taxichaufförer samma motor fast med mer krut och DSG-låda som tillval, jag däremot kan undvika dieselmotorn och ge fördel till en turbomatad fyrcylindrig bensinmotor på 1.8 liter vilket är den som passar mig allra bäst, motorn har en maxeffekt på 180 hästar med vridet på maffiga 320 Newtonmeter, med TSI-motorn kan accelerationen från noll till hundra vara lika snabbt som på en gammal Renault 5 GT Turbo, automatlådan kommer jag inte rekommendera men om man gillar extra mekanisk känsla i växlarna är en 6-växlad manuell byggd av Holinger mycket bättre.
Vid testkörning av en Skoda Octavia 1.8 TSI är för det första en imponerande bil att pendla i, precis innan styrelsemötet kan jag lägga märke till att fjädringskomforten känns mycket jämnare på nybelagd asfalt än på korrugerad väg, länkarmarna är något styvare än på den föregående modellen speciellt i en med dieseldrift när bakvagnen på den sistnämnda spjärnar vid ett undanmanöver, i en Octavia 5E däremot så kränger inte ena hjulparet lika kraftigt om man har en bensinmotor under huven men tecken på passiv understyrning uppstår vid till exempel blixthalka eller hagelstorm mitt framför dig, byggkvalitén håller i gott skick med mycket benutrymme i baksätet men den största minuspoängen går ju till de skyhöga servicekostnaderna på de fyrhjulsdrivna versionerna inklusive vRS.
Efter sju år på tronen har den tredje generationens Skoda Octavias resa nått sitt slut när de flesta arkitekter, föreläsare och bibliotekarier ville behålla sitt ögonsten i flera år till, jag vet att den här bilen är den bästa som fabrikatet i Mladá Boleslav har någonsin konstruerat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar