torsdag 6 januari 2022

Världens bästa tjänstebilar - Del 1

Dags för ännu en specialserie som rör Topp 10-listor från bilindustrins olika kategorier, den här gången vänder jag blicken mot fyrdörrars-sedaner som de flesta tjänstemän oftast gillar på affärskvarteren med mycket historik bakom skynket.

10. Opel Vectra B


Vår Topp 10-lista börjar med en tråkig syn i tjänstebilarnas värld, märkligt nog kan andra generationens Opel Vectra vara urdålig i en rad aspekter, dels när bakre hjulupphängningen känns lite för svampig på korrugerad väglag och dels när frambromsarna var lite för stum på vintertid, den tillverkades mellan 1995 och 2002 på olika ställen runtom i världen, karosspanelerna svetsades i Luton medan motorerna byggdes i Rüsselsheim och växellådorna hämtades via transportflyg från Turkiet.

Enligt en undersökning från biltidningen Top Gear Magazine var Vectran med bland de 13 sämsta i listan de tjugo senaste åren, därför fick BBC: s forne ankare Jeremy Clarkson beskriva Opels tjänstebil som otroligt medioker och vägrade köra en i sitt arbetsskifte, en snöplig katastrof.

9. Rover 400/45


Den numera likviderade fabrikatet Rover släppte sin utmanare till en BMW 3-serie på samma tidsram som Opel Vectra men fick en dyrare ingångspris för att undvika konkurrens med Ford Escort och Seat Toledo, förarmiljön var inte lika trendig som de andra i olika biltidningars testdueller med träpaneler klistrade på de berörda plastdelarna och under huven hittar man källan till varför blev 400-serien eller 45: an en bil som plågats med ventileringsproblem.

Hälften av Storbritanniens auktoriserade bilmekaniker sa att dieslarna under säregna namnet L-series var vattenkylda men de fyrcylindriga bensinmotorerna med olika variationer har kantats av rost i cylinderblockets huvudtätningar, speciellt i 1600 och 1800 kubiks slagvolym efter 28 500 mil på mätarställningen och fler ägare klagar på ett byggfel i kylarsystemet från de senare årsmodellerna innan MG Rover totalkollapsat och sålde företagets ägarrättigheter till SAIC.

8. VW Passat (B5)


1997 införde Volkswagen en ny designspråk som utgör succé bland flera av fabrikatets kärnmodeller, ni vet fjärde generationens Golf och dess tvilling med fyra dörrar Bora inklusive Polo IV, hela karossens struktur på Passaten slätades ut till rundare former med kvalitetssäker teknik och gav en bättre luftmotstånd än föregångaren under full hemlighetsmakeri på vindtunneln, bilen innehöll en del nyheter innanför hjulhusen både fram och bak, bland andra nya kulleder på de framhjulsdrivna versionerna eller om en högt uppsatt tjänsteman behövde fyrhjulsdrift ja då kan de självbärande bussningarna vara en komplement till bättre traction på olika väglag med användning av en Torsendiff.

Under huven återfinns flera motorval men dieslarnas popularitet hade krävt mindre ansträngning i huvudämnet "Bränsleekonomi" vilket rör den fyrcylindriga varianten på två liter ur de senare årsmodellerna, försäljningskurvan skenade uppåt från olika diagram ur Europas stora finanstidningar ända sedan 2.5 liters V6-dieseln pumpade ut 177 hästkrafter med bra fartresurser och god väghållning trots att den var länkad med antingen en sexväxlad manuell eller en femstegad automat beroende på utrustningsnivå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar