Vi närmar oss tabelltoppen av min lista på fyrdörrars-sedaner och dagens modell kommer från ett märke som prioriterade krocksäkerhet och ny teknik vid millennieskiftet.
4. Renault Laguna II
Första generationens Laguna var i cirkulation mellan 1993 och 2000, efter succén som inkluderat märkets enda BTCC-titel 1997 kunde Renaults ledning säga att en revolutionär förändring krävs för att klå dess tyska rivaler (BMW 3-serien, Opel Vectra & Audi A4) genom utformning av ett nytt skal respektive en klassledande fjädringskomfort, det tidiga nyårslöftet uppdagades vid en nybilsutställning i Paris anno 2000 när Laguna II presenterades till motorjournalisternas häpnad innan masstillverkning skedde direkt på monteringsbandet i Sandouville.
Vad som är nytt bortsett från det vackert utsmyckade karossformen ligger på den elektroniska sidan för den här sedanen var först ut i Europa att utrustas med nyckelkort och Stop & Start-knapp genom användning av multiplexering, stajlingen ritades av Patrick le Quément med några drag ur konceptbilen Initiale från A-stolpens gångjärnsled till C-stolpens midja, framvagnen på de tidiga årsmodellerna behöll den s.k. "Falkens vingar" som blev en trademark innan ansiktslyftningen förhandsvisades på bilsalongen i Amsterdam 2005 precis efter fabrikatets första seger i kalenderårets F1-säsong, strålkastarna har inte ändrats ett dugg men grillen fått små drag ur andra generationens Mégane bara för att ge henne ett nytt liv.
Kabinen på Laguna II ser någorlunda bättre och enklare ut, instrumenteringens grafik kändes lika ikonisk som på den föregående modellen, mittkonsolen radioenhet sitter gömd bakom en lucka eftersom moderna bilars stereo var omöjliga att stjäla med tanke på att bildelsstölderna hade ökat i Frankrike genom de första mätningarna som gjordes 1994, förarplatsen betraktades som en luftig och behaglig arbetsplats medan baksäteskomforten var något av en minuspoäng om en passagerare över 1,80 m träffar innertakets kant med bakhuvudet då risken att få pisksnärtskador är fortfarande på en kritisk nivå, i de dyrare utrustningsnivåerna är den elektriska parkeringsbromsen standard och apropå aktiv respektive passiv säkerhet har Lagunan blivit första bilmodell i Europa att få maxpoäng i EuroNCAP: s krocktest, d.v.s. fem stjärnor innan andra modeller i Renaults uppställning fått samma resultat i deras långsiktiga löfte om att minska trafikolyckor i Frankrike.
Utbud av motorer och transmission har varierat mellan ägare ur olika arbetssyften, hemma i Sverige var de flesta Laguna-ägare män i medelåldern som velat ha en med vanlig fyrcylindrig bensinmotor på två liter och 133 hästar men en liten andel kvinnor i den privata sektorn klurade ut att 1.8: an i Dynamic-utförande var bättre i driftsäkerhet med en femväxlad manuell låda byggd av franska Sadev, hälften av Europas revisorer och bankirer var direkt förtjusta i V6: an på tre liter i Privilegium-utförande då den klockade cirka fyra tiondelar snabbare från 0-100 km/h än turbomotorn trots kortare stoppsträcka, dieslarna hade varit en civilingenjörs stora favorit när den bränslesnåla tvålitersmotorn pumpade ut 177 hästkrafter med nästan identiska fartresurser som V6: an, sexväxlade växellådan från brittiska Xtrac var ny på den tiden och ändå klarar långa resor på en tank.
Laguna II av den senare årsmodellen har varit en jordnära tjänstevagn i modern tid, inte minst under perioden 2005-'06 då Renault blåste med sina blågula glasfiberburkar till märkestiteln i Formel 1, med råge kan denna bil med full last klara av en snabb kursändring om man undviker en älg framför dig på landsvägen, på feldoserade kurvor är den lätt att manövrera genom att förstå hur fint inställt styrväxeln egentligen är, med en blytung sexcylindrig motor under huven kan framvagnen vingla under hård acceleration vid gles trafik på E18, akustiken var förstklassig då man inte hör en jättehög brus efter att ha lagt i femman på farter vid strax över 90 km/h och köregenskaperna var i paritet med Mercedesen från ett tidigare inslag, över nu till minuspoängen där det finns en mängd med problematik innan man köper en begagnad Renault Laguna av den andra generationen, för det första så sitter mugghållaren i vägen och det är rätt så distraherande att lägga kaffemuggen samtidigt som man försöker byta radiokanal eller vrida upp volymen, navigationsskärmen är lite för suddig, designfelet är riktad mot den vanliga handbromsen som låg emot armstödet likaså knappen till aktivering av varningslampan i Saab-manér, telefoniuppkopplingen var lite för strulig och 1.9 liters dieselmaskinen kantades av tillförlitlighetsproblem, allra vanligast i ämnet motorhaverier är såklart de lösa kolvringarna som leder till skärsår i cylinderkammaren.
Efter 1.1 miljoner sålda exemplar mellan veckan efter nyår 2001 och slutet på maj 2007 hade Lagunan i sitt andra generation försatts in i Renaults "Hall of Frame" med stora framgångar på sin sida, nästa generation av denna bilmodell lanserades en vecka senare på en press release före dess fysiska släpp hösten 2007 på Frankfurts bilsalong.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar