Dagens "Throwback Thursday" handlar om en gammal småbil från ett italienskt fabrikat baserat i Turin, i själva krönikan uttryckte Vi Bilägares kolumnist Calle Carlquist att det skulle inte ha sett bra ut om en bil som heter Uno blev tvåa men inför en omröstning på "Årets bil" anno 1984 var det väl klart att hela Lingotto-området i stadens centrala nav fick glädjevråla när småbilen Uno kunde stå högst upp på prispallen före sin franska konkurrent Peugeot 205 och utklassat de övermäktiga ingenjörskonsten från Wolfsburg respektive Stuttgart.
Sakta men säkert hade Fiat Uno blivit poppis hemma i Sverige trots jättesuccén någon annanstans i Europa, på den tiden var motorjournalisterna mycket överväldigade kring hur vidskeplig och djärv den såg ut i verkligheten, bilen prisades för sin benutrymme i baksätet likaså punktsvetsningen som var "Cutting edge" vilket garanterade byggkvaliteten även om föraren satt lite för högt med låga instegspaneler och instrumenteringen ansågs vara kärv gentemot konkurrensen.
Mindre än fyra decennier senare är andra generationens Volkswagen Golf och Mercedes 190E en vanlig syn hos respektive märkes ägarklubbar runtom i Europa, 205: an från Peugeot och Fiats lilla Uno har klassats som rariteter eller "Collector's items" som det heter på engelska.
https://www.vibilagare.se/backspegeln/nar-fiat-uno-faktiskt-blev-numero-uno
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar