Uthållighetstävlingarnas nygamla ansikte Peugeot vars tävlingsverksamhet Repco Peugeot Total Energies fått fart på 9X8: s utvecklingsprogram trots åtgärderna kring dess tävlingsdebut, det sa fabrikatets sportchef Jean-Marc Finot efter att laget tvingas stå över säsongspremiären i Nordamerika och 1 600 kilometersloppet på Sebring i och med utvärderingarna som gjordes av testteamet på Motorland Aragón, ni vet anläggningen som arrangerat Aragoniens Grand Prix i roadracing.
På samma kolumn från dailysportscar.com uttryckte sportchefen att Peugeots hypercar kan tävlingsdebutera med pålitlighetsbasis och konkurrens som primär ledord utfärdat av FIA respektive ACO, man kunde ha valt att närvara i utvalda race utan att vidaresatsa på en hel tävlingssäsong men istället har Peugeot gjort det motsatta och det är fortsätta med homologationen som resulterar i en disciplinär approach i full samarbete med de ideella organisationerna.
Utöver de konkreta frågorna som sattes av Peugeots ledning kunde deras tekniska ansvarig Olivier Jansonnie räkna ut hur det kommer vara möjligt att driva en tävlingsbil utan vanlig bakvinge, sakta men säkert sker förväntningarna i stor hemlighetsmakeri även om man provar olika aerodynamiska beståndsdelar till olika banor oavsett finjustering, testprogrammet har under hela tidsperioden validerat mycket värdefull data på simulatorn innan dokumenten förs vidare till ACO: s huvudkontor för att godkänna sin tävlingsansökan, precis som Toyota och Team Glickenhaus är Peugeot mycket eniga om de tekniska aspekterna som presenteras offentligt genom att föra vidare viktig information om prestandafönstret enligt BoP-regeln.
Disciplinmässigt har fabrikatet baserat i Versailles valt sina nya tävlingsnummer sedan de senast tävlat på Le Mans med de traditionella siffrorna 7, 8 & 9, ledningen sa att man länge har associerat nian med märkets mest radikala bilar, nummer 93 är idag känd som milstolpen i Peugeots racinghistoria genom dominansen på Le Mans 1993 medan nummer 94 hänvisas till deras debutår i Formel 1 med McLaren.
I en annan kolumn från samma webbsajt fick Peugeots designchef Mattias Hossann en mer detaljerad förklaring om 9X8: s karossform sedan sambandet mellan stajling och teknologisk tänkande möttes på en och samma veva, därför som designarkitekterna och ingenjörsteamet från huvudkontoret i Versailles identifierat en utvecklad tema på hur fabrikatets tänkta chassi ser ut i full fart, kabinen är en verklig banbrytare sedan man hämtade inspiration ur de gatlegala bilarnas i-Cockpit med ultrahög ergonomi och intelligens, bakvingen först sågs på Le Mans 1967 men aldrig nånsin hade en tävlingsbil utan en upp och nervänd flygplansvinge vunnit det prestigefyllda evenemanget sedan 1971, på nästa spalt adderade Mattias att byte av tävlingsfärg från det traditionella kungsblå till deras version av mörkgrå p.g.a. 508 PSE: s framsteg som elektrifierad prestandabil, även den Hamburgbaserade polska fotografen Agnieszka Doroszewicz kände igen potentialen på den framtida Le Mans-racerns ljuskänsliga signatur och hon sa enligt samma pressmeddelande att dagsljus, konstljus och LED-lyktornas styrka kombinerar en kraftfull mönster som återskapar kattdjurets sylvassa klor och kräver en värdefull stämning bland fansen som tränger på Circuit de la Sarthes huvudläktare.
https://www.fiawec.com/en/news/peugeot-reveals-more-images-from-hypercar-test/7251
https://www.dailysportscar.com/2022/01/18/peugeot-explain-the-design-of-9x8-hypercar.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar