fredag 4 februari 2022

Snacka om sabotage i paddocken

Med lite klassiska nummer ur V8 Supercar-arkivet så skall jag gräva fram en del information om vad som pågick bakom kulisserna halvvägs igenom mästerskapet på Oran Park 2004, den moderna bilracingens mysterium är kort och gott det ouppklarade fallet om Paul Weel Racing vars förare Jason Bright blev utsatt för en motorhaveri.

I en exklusiv artikel som arkiverats av Mark Glendenning hade journalisten lagt märke till att PWR: s teamägare Kees Weel utsöndrat några hårda ord till tävlingsledningen om förseelsen som försatte den då mästerskapsledande Bright till sidlinjen vid början av fredagens fria träning, Kees sa till Newtork 10: s garagereporter på den tiden Greg Rust att oschysst spel var anledningen till varför gaspedalen satt fast på grundgas vid start och målrakan, så småningom fick meckarna i PWR-lägret ta en titt under huven och hittat boven, en sönderslagen plastpåse som slungades runt potentiometern genom motorns förbränningskammare, oljeläckaget uppstod och tvingades alltså byta till en ny aggregat efter vidare utredning.

Jason Bright säger att det är den största besvikelsen sedan han förlorade tredjeplatsen efter en avåkning på Mount Panorama år 2001, ägaren Kees Weel undrade att motorn inte var den beståndsdel som informatörerna hade mixtrat till, utan flera andra stall blivit varnade för exakt samma grej och tog beslutet att rikta inga klagomål om händelsen, därefter tog CAMS ordförande Wayne Cattach saken till rätta med tekniska delegaten Paul Taylor respektive domarkårens jurymedlem Garth Wigston och operativa chefen Kurt Szarzewski, bevisen säger att delegationen inte har hittat något olagligt på PWR-teamets bilar eftersom det var oklart vem som orsakade brottet men CAMS drastiska beslut om strängare inpasseringskontroller fattades direkt efter kvalet och Super Pole shootout.

https://www.v8sleuth.com.au/archive-the-unsolved-case-of-supercars-sabotage/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar