fredag 25 februari 2022

Tolvan på sista versen

I sommar kommer BMW: s tolvcylindriga kärlekshistoria att avslutas med en specialversion som köps av fabrikatets mest lojala kunder eftersom dagens 7-serie med beteckningen M760i xDrive rullar av bandet framför tårögda fabriksarbetare och det är därför som Final 12 inte får mer hästkrafter ur cylinderbankarna, man får nöja sig med bara 609 kusar och 850 Newtonmeters vrid ur 6.6 liters slagvolym.

Enligt en artikel som skrevs av Vi Bilägares kolumnist Erik Söderholm ska köparna få en lång väntetid på att skaffa en sådan lyxbil värd över miljonen i och med en lång ägandehistorik av tolvcylindriga 7-serier i olika generationer, på samma brödtext fick bajrarna större uppmärksamhet när deras V12: a var den första i tysk biltillverkningshistoria och lade sig på en högre växel gentemot Mercedes som sköt upp premiärvisningen av W140 med arton månader med mycket tid på sig att bygga sin egen vinkeltolva, idag satsar BMW på en flotta med en ny generation bensin- och dieselmotorer för att anpassa sig i syntetbränslets era, främst raka fyror, raka sexor och kanske en V8.

Häromdagen hade Aston Martins VD Tobias Moers sagt att deras samarbetspartners Daimler AG behövde sina stora motorer att anpassa sig till miljökraven men hos Aston själva kommer V12: an fortfarande innehålla en viss potential till vart fabrikatet är på väg, för drygt en eller två veckor sedan fick man förhandsvisa på en press release en s.k. "Final edition" eller sista specialutgåva av den renommerade V12 Vantage, andra märken ville förlita sig till elektrifiering om inte syntetbränsle känns som en bra lösning.

https://www.vibilagare.se/nyheter/bmws-besked-snart-ar-det-slutkort-v12-motorn

https://www.teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/aston-martin-tanker-inte-sluta-med-v12-motorer/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar