Så sent som i hösten 2021 lanserade biltillverkaren Ford en ny generation Tourneo Connect men i dagsläget är den på väg hit till Sverige med blandad respons.
Tourneo Connect Mk2 har blivit mer än tio år gammal för den producerades in-house under hela sitt livscykel men den grej som gäckat många Ford-ägare var att tredje generationens modell delar mindre än hälften av komponenterna likaså plattformen ur originalet, d.v.s. den senaste generationens Volkswagen Caddy även om den har en annorlunda kylargrill, luftintag och LED-lyktor. Antalet utrustningsnivåer nedgraderas till fyra stycken som anpassar en specifik ägare, Trend och Titanium betraktas som bästsäljare enligt fabrikatets pressuttalande, Sport-utförandet får en del extrautrustning som ränderna på motorhuven à la Ford GT och 17" fälgar medan äventyrslystna Active får en högre markfrigång med hjälp av en fabriksmonterad hasplåt undertill och en extra set plastbitar runt hjulhusen.
Lastkapaciteten sväljer lika mycket som sin nära kusin från Wolfsburg (2 610 liter med uppfällda säten & 3 100 liter med alla baksäten nedfällda plus passagerarsätet fram), benutrymmet är i paritet med Caddyn men vad som skiljer sig på insidan jämfört med originalet är ratten och växelspaken, man vet att Tourneo Connect III: s ratt ser identiskt som Folkan men har annorlunda knappsats i gengäld, den manuella växelspaken är hämtad från den senaste generationens Ford Focus likaså infotainmentsystemet SYNC 3 men använder VW: s Active Info Display som kostar extra bland tillvalen med inkludering av alla teknologiska hjälpmedel som finns i standardutrustningen såsom autobroms, adaptiv farthållare, parkeringssensorer och skyltigenkänning, bara en bensinmotor och två dieslar erbjuds i den tekniska specifikationen, jag tror att en fjärdedel av tjänstebilisterna vill föredra den starkare fyrcylindriga dieseln på två liter och 120 hästkrafter men till er som fördrar familjeäventyr och landsvägskörning kan bensinmotorn på 1.5 liter vara det bästa valet, den är länkad med en sexväxlad manuell låda om inte automatlådan känns lite dyrköpt.
https://www.autoexpress.co.uk/ford/tourneo-connect/356273/all-new-2022-ford-tourneo-connect-unveiled
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar