Tävlingssäsongen 2022 av långlopps-VM eller FIA WEC som det formellt heter har precis dragit igång på bästa möjliga vis, för första gången sedan 2012 kunde Sebring arrangera premiärloppet när bara fyra team i högsta klassen gör upp om en sammanlagd seger över 1 600 kilometer runt den sex kilometer långa, klassiska racerbanan.
Häromveckan släppte Toyota en uppdaterad version av deras LMHy-vagn GR010 med bredare ändplattor på bakvingen, smalare dimension på sidepodsen, en lite uppvuxen hajfena och de små s.k. winglets nära främre vindrutans kant som enligt Pascal Vasselon kallat för "den mest synliga" bland aerodynamiska ändringar inför säsongsupptakten med de officiella testerna på Sebring innan man växlar till grönt ljus till början på första racet för anno 2022, fälgarnas dimension går från 13" på alla fyra hörn till 12:5" fram och 14" bak i ett försök att hantera däcken mer noggrannare, motorinställningarna har blivit finjusterade för att anpassa sig till att drivas med förnybar bensin från Total Energies, på förarsidan kommer Mike Conway och José Maria Lopez återigen göra sällskap med Kamui Kobayashi som dubblerar sin vidare satsning med att ta över stallchefens roll på deltid, den sistnämndes landsman Kazuki Nakajima jobbar nu som Toyota Gazoo Racings vice-ordförande efter att ha lagt hjälmen på hyllan, idag är han ledsagare åt Ryo Hirakawa som delar förarstol med Brendon Hartley och Sébastien Buemi i den andra fabriksbilen.
FIA har godkänt en startuppställning på 36 ekipage ur olika klasser efter att G-Drive Racing tvingades dra sig ur på stallchefen Roman Rusinovs begäran sedan den politiska konflikten mellan Ryssland och Ukraina dominerade löpsedlarna, utöver detta fick Kevin Magnussen åka på ett tidigt sorti ur entrélistan till följd av en återkallelse till F1-stallet Haas CNC Racing, dansken lämnar VM-säsongen i långlopp efter att ha lämnat in en avskedsansökan till Peugeot Sports högsta chef Jean-Marc Finot; en direkt ersättare kommer diskuteras framöver men jag är ganska säker att Magnussens säte i Peugeots fabriksstall blir reserverad till antingen Sophia Flörsch eller någon annan med större erfarenhet i dess CV.
Veckan innan tävlingsdags har prologen varit lite si och så för toppstallen, fjolårets Le Mans-vinnare i Toyota nummer sju toppade listan med den snabbaste anmälningstiden på under 1:52 innan monsunen satte stopp för dagen, i den hårt konkurrerande LMP2-klassen har Team WRT varit snabbast i kategorin när forne F1-stjärnan Robert Kubica åkte en tiondel snabbare än Signatech Alpines ekipage från den högsta klassen, trea sammanlagt gick till den rödlätte fransmannen Charles Milesi tävlandes för Richard Mille Racing Team med sin kvinnliga partner Lilou Wadoux medan AF Corses ledande LMP2-bil hamnade ynka tusendelen före Team Glickenhaus toppförare Romain Dumas; nästa testdag vanns av österrikaren Ferdinand von Habsburg med teamkamraten René Rast cirka tre tiondelar bakom bland LMP2-ekipage, varvtiden var tre sekunder snabbare än gårdagens tid satt av José Maria Lopez varpå Brendon Hartley är uppemot sekunden långsammare per varv än Realteam by WRT: s ekipage, i GTE AM-klassen fick Sébastien Priaulx; son till trefaldige världsmästaren i standardvagnar Andy Priaulx dela den snabbaste anmälningstiden med Project 1 Racings fjolårstrimmade Porsche 991 RSR och tyvärr p.g.a. prestandabalansregeln hade Kamui Kobayashis Toyota legat på en femtonde placering efter två testdagar.
Säsongens första deltävling på Sebring började riktigt bra för både Team Glickenhaus och Signatech Alpine i de fria träningspassen innan torsdagens kval, fransmannen Romain Dumas satte den snabbaste anmälningstiden på 1:49.738 innan solglimtarna växlade till regnskurar över hela banan, LMP2-klassen toppades återigen av Ferdinand von Habsburg även om Porsches GT-stall tog hand om ledningen i GTE Pro-klassen med en åldrad vagn, Toyota fortsätter att ha de tufft med sina hybriddrivna bilar efter några frågetecken kring hanteringen av BoP-regeln till anno 2022 men vi får se om de kan slå konkurrenterna till Pole position inför fredagens race över 1 600 kilometer, redan i natten mot fredag hade Signatech Alpine tagit det stora klivet till deras första Pole position i den högsta klassen när f.d. GP2-stjärnan Nicolas Lapierre satte helgens snabbaste kvaltid med över sekunden före landsmannen Olivier Pla tävlandes för Team Glickenhaus, bästa Toyota däremot hittar man på fjärde ruta med Brendon Hartley bakom ratten; Francois Perrodo och Nicklas Nielsen samarbetade till bästa kvalplacering för en LMP2-bil och i GTE Pro blev det dubbelt Porsche före Nick Tandys fabriks-Cheva, AF Corse Ferrari har haft det motigt med grundinställningarna på Sebrings korrugerade asfaltsyta och Pole position i GTE AM-klassen gick till Ben Keating i en privatanmäld Aston Martin V8 Vantage.
Klockan 17:00 svensk tid drog racet igång med Signatech Alpine #36 i spets med de båda Toyotorna som jagade varenda tiondel på Romain Dumas i den enda Team Glickenhaus-bilen, fransmannen åkte in i depån ganska tidigt för den första omgången service under grön flagg, förarbyte och däckbyte på gång eftersom Dumas klagade på graining vänster bak och gjorde att ekipaget tappade två placeringar till en fjärde bakom Toyotas fabriksbilar byggda i Köln, efter de två första timmarna så råder det en maktkamp mellan tre konstruktörer i GTE Pro-kategorin, för övrigt gör den otroligt spännande klassen sin sista säsong innan övergång till GT3-reglementet men statistiskt sett ligger Corvette #64 i ledning före de båda Porscharna och AF Corses två fabriksbilar förpassades till en intern batalj med amatörklassens bilar, tyvärr hade det polska LMP2-ekipaget Inter Europol Racing stött på lite elektrisk strul, inte en eller två utan tre gånger på två varvs mellanrum och tävlingsledaren Eduardo Freitas hade inget val än att låta loppet fortgå eftersom risk för "Code 60" eller period bakom säkerhetsbil stod på noll.
På varv 111 av 268 eller minst åtta timmars racetid på schemat hade José Maria Lopez varit med om en hemsk krasch efter att ha blivit påkörd bakifrån av en privatanmäld Porsche 991 RSR som kördes av Julian Andlauer samtidigt på Toyotas depåmur såg deras förbundskapten Rob Leupen helt förskräckt ut när olyckan kablades i direktsändning, loppet rödflaggades när funktionärerna sysslar med reparation av skyddsräcket och återtogs dryga halvtimmen senare bakom säkerhetsbilen, lyckligt nog är argentinaren oskadd men bilen fick allvarliga skador och kommer svetsas om på nytt inför nästa deltävling på Spa, med 23 minuter kvar på klockan kom nästa bakslag, än en gång har racet stoppats men den här gången är det risk för regnskurar som ställde till det hela och Signatech Alpine tog ett välförtjänt seger före Toyota nummer åtta med mästerskapsdebutanten Ryo Hirakawa som anför lagets enda bil efter det som hände med argentinaren Lopez tidigare i loppet och Team Glickenhaus med Romain Dumas, Olivier Pla och Ryan Briscoe blir trea sammanlagt, klassegern i GTE Pro gick till Porsches fabriksstall med Kevin Estre och danske storstjärnan Michael Christensen högst upp på pallen trots stor press från Corvetten precis bakom, i GTE AM-klassen hade Aston Martins privatägda team Northwest Racing med nykomlingen David Pittard tagit hand om segern före en annan Aston-privatist i form av TF Sport ledd av spelande ägaren Ben Keating och LMP2-klassen vanns av entreprenören Zak Browns verksamhet United Autosports med f.d. F1-chaffisen Paul di Resta, Oliver Jarvis och ynglingen Josh Pearson.
https://www.dailysportscar.com/2022/03/09/magnussen-f1-call-up-sees-peugeot-departure.html
https://fr.motorsport.com/wec/news/double-wrt-hypercars-discretes-prologue-wec-sebring/8979856/
https://www.dailysportscar.com/2022/03/16/glickenhaus-top-first-free-practice-at-sebring.html
https://www.dailysportscar.com/2022/03/16/alpine-top-free-practice-2.html
https://fr.motorsport.com/wec/news/alpine-bat-glickenhaus-pole-sebring/9088495/
https://www.dailysportscar.com/2022/03/18/alpine-leads-first-hour-at-sebring.html
https://www.fiawec.com/en/news/alpine-leads-after-2-hours-corvette-ahead-in-lmgte-pro/7299
https://fr.motorsport.com/wec/news/enorme-crash-toyota-lopez-interrompt-1000-miles-sebring/9113101/
https://www.dailysportscar.com/2022/03/18/1000m-sebring-red-flagged-after-big-off-for-lopez.html
https://www.autosport.com/wec/news/wec-sebring-1000-miles-report/9118001/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar