Mitt i OS-hysterin för drygt en månad sedan passade Auto Motor & Sports kolumnist Magnus Kvandal på att skriva läget om en sällsynt Volvo med en annorlunda motorkonstruktion gömd under dess huv, det ovanliga var ju att den här vita 850: n användes som mula för vad Torslandafabrikatet hade beskrivit en gång som framtidens drivlina.
Gasturbinvagnar är till idag väldigt sällsynta, inte minst när Lotus byggde en tävlingsbil som skulle tävla på Indy 500 någon gång under 60-talet trots att det ena av fyra exemplar sprängdes i metallflisor efter Mike Spence dödskrasch på testdagarna, när Volvos konceptstudie ECC som stod för "Economical Concept Car" hade en dieseldriven gasturbin via en generator som laddar bilens batteri under körning, tekniken fick sin första prövning och motorn lades in i den nu 30 år gamla sedanens bärande chassi men det blev en kommersiell flopp även om Volvo experimenterat gasturbiner från och med början på 60-talet, idag är Volvos hybridsystem betydligt bättre i vissa aspekter och förfinades till att möta dagens reglemente gällande växthuseffekten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar