Luca de Meo vill att Renaults motorsportprogram ska expanderas sedan deras tävlingsdivision Signatech Alpine lade en riktmärke till den gångna säsongens små framgångar med exempelvis GP-segern i Budapest och en del pallplatser i långlopps-VM: s högsta kategori.
Framtidsvisionen blickar åt vad som skulle ske under de fyra närmaste åren genom att engagera sig i både WRC och Dakar-rallyt, enligt en artikel från franska biltidningen L'Argus så talade Luca klarspråk genom att emotionellt försvara sin lust för bilracing, intresset för de olika rallydisciplinerna ska lutar åt eldrift efter att ha förbisett de tre nuvarande WRC-stallen konstruera sina standardiserade chassin med egentillverkad förbränningsmotor och hybridsystem, i samma kolumn hade italienaren förklarat på en intervju med tidningens journalist Benjamin Lauriol att den framtida elbilen med hög prestanda (Alpine A5) kommer nog att möbleras om till en renodlad WRC-bil trots dess försök att lanseras i god tid före de första press releasen publiceras på webben.
Ända sedan Audi Sport Team Joest äntrade ökenrallyt med en eldriven buggy kommer Renaults subsidiär vara näst på tur, det är inte första gången sedan 1981 som Alpine deltog i Dakar-rallyt och glöm inte bort att fabrikerna i Enstone respektive Viry-Châtillon är i full gång med utvecklingsarbetet, kanske kan "Vision 2024" lätta på trycket med tre tävlingsambitioner på en och samma veva, den Oreca-byggda LMDh-bilen lär ge de stora konstruktörerna en match på Le Mans medan rallyintresset är på god väg mot en jättefin comeback eftersom senast en privatist vann Dakar-rallyt var år 2000 med Jean-Louis Schlesser i en hemmabyggd buggy med Renaultmotor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar