I slutet på januari publicerade Vi Bilägares kolumnist Erik Söderholm en brådskande artikel som rör det största raset bland nyregistrerade fordon sedan 1985, allt beror till viss del på de rådande inreserestriktionerna och vaccinplikten enligt färska siffror från Jato Dynamics.
Jämfört med innan den hemska pandemin slog till har antalet nya bilar titrerat i en nedförsbacke med 26 procent eller motsvarande fyra miljoner exemplar från vissa biltillverkare, orsaken till hur och varför ledde till komponentbristen som lamslog mer än två tredjedelar av världens alla fabrikers anställda, däribland Ford och Stellantiskoncernen medan Toyotas försäljningssiffror gick åt det motsatta trots övergången från bensindrivet till batteridrivet.
Dieslarna väntas bli omkörd av laddhybriderna om cirka en månad innan de nya mätningarna presenteras även om fjolåret klassades som ett rekordår bland kompakta crossovers och stadsjeepar om inte små halvkombin respektive mellanklassbilarna och skåpbilarna rasade enligt färsk statistik som en jättelik sten i Me-Åkerneset, ur et annat diagram kunde man konstatera att Volkswagen Golf är fortfarande överst på tabellen trots raset på 28 procent i försäljningssiffrorna även om småbilarna Peugeot 208, Dacia Sandero och Renault Clio hade ökat med små marginal jämfört med en annan Volkswagen, nämligen den mindre crossovern T-Roc trots varningsmeddelandet kring Teslans uppgång.
https://www.vibilagare.se/nyheter/stort-ras-nya-bilar-samsta-siffran-sedan-1985
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar