Att köra en av Mercedes hybridvagnar spås vara betydelsefullt men vissa tycker i mer sällsynta fall behöver superkondensatorn bytas ut efter att ha nått sitt livscykel, hos konkurrenterna däremot har flera nybilsägare skickat klagomål till Jaguars dyra reparationskostnader på hybridbatterier sedan metallspån penetrerade bottenplattan och bildat ett hål i själva superkondensatorn, samma grej inträffade hos några andra elbilsägare här i Sverige, däribland en av de berörda modellerna i Teslas skara.
I Storbritannien hade en ganska skärrad Mercedesägare enligt en rapport från Vi Bilägare stött på en mycket allvarligare problem, han för åtta år sedan lagt stora summor på en begagnad Merca E-klass Bluetec med 7 800 mil på historiken och sagt att fordonen byggda i Sindelfingen var kända för sin driftsäkerhet, därefter blir ägaren otroligt förskräckt sedan batteribytet kostade cirka 190 000 kronor att byta och det är oklart vad som pågick men det verkade som att kraftkonverteraren tappade sin laddningskapacitet och inte kunde hålla dess s.k. "State of charge" trots att denne tagit bilen till en specialist som kan det här med KERS.
Elbilar och hybrider brukar ha en särskild batterigaranti men slutar oftast gälla efter åtta år, ja precis som när Mercans batteri packade ihop eftersom en gammal E-klass Bluetec Hybrid omfattades av fabrikatets vanliga nybils- och vagnskadegaranti, en representant från Daimler AG: s huvudkontor lämnade in en gemensam kommentar på hur battericertifikat skall informeras av en specifik säljare.
https://www.vibilagare.se/nyheter/batteribyte-i-mercedes-hybrid-kostar-190-000-kr
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar