Fiat hade nämligen presenterat 500X och Tipo med tilläggsnamnet Hybrid men sanningen om motormodifikation spås ligga djupt in i motorhuven, vad Teknikens Världs kolumnist Peter Klemensberger klurade ut är att den italienska biltillverkaren satsade på mildhybridteknik där med hjälp av ett extra batteripaket assisterade förbränningsmotorns driftsäkerhet trots att man visade ett ångestfyllt ansiktsuttryck då deras väg till elektrifiering kändes något klenare än andra aktörer inom Stellantis.
På pressmeddelandet från huvudkontoret i Turin är det upplagt att tekniken förfinades med mål att minska koldioxidutsläppen med upp till elva procent och ger en liten fördel jämfört med andra bilar som använder nästan exakt samma typ av teknologi, 1.5 liters bensinmotorn på 130 hästkrafter länkas samman med ett 48 volts batteri, precis som på en Volvo V60 B4 samt en generator på 44 kW vilket är bra för krypkörning vid start eller parkering.
Beställningsblanketterna på båda de här modellerna kommer att printas ut och ges till Fiat-handlare runtom i Europa från och med april om förtroendet höjs eller minskas beroende på säljsiffror.
https://www.teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/fiat-nu-helt-elektrifierat/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar