Diskussionerna om en helt ny generation LMP2-bilar har pågått sedan säsongsupptakten i långlopps-VM drogs igång med testkörningar respektive årets första deltävling på Sebring, ur en kolumn från dailysportscar.com hade journalisten Graham Goodwin snackat med de fyra chassiutvecklarnas högsta chefer om sina respektive byggens bottenplattor i ett försök att dra ner på de skyhöga kostnaderna.
Komplexiteten förvärrades med tiden och ledde till att de stora biltillverkarna satsade hårt på att införa ny motorteknik och chassikonstruktion på LMHy respektive LMDh-klassen eftersom pandemin satte stopp i den vardagliga logistikens front, då fick ACO: s ordförandeskap fördröja införandet av de standardiserade komponenterna på hur de nyare LMP2-bilarna ser ut till vintern 2024, lagom till de första privata testerna inom tidsramen och problemet med olika bilklassers stratifiering håller på att bli löst genom hållbar utveckling.
Multimatics samarbete med Porsche i LMDh-programmet gör att deras allierade Audi börjar bli fundersamma med chassits utseende, Dallara hade redan godkänt sitt program genom att sålla fram BMW respektive Cadillac som motorleverantörer då den årliga budgetreformen anses vara storskalig, sedan kunde Ligiers tekniska direktör uppge enligt kolumnen om monteringspunkten är laglig eller ej, speciellt den standardiserade batteripaketet som tillverkas av Williams F1 medan Orecas svaghet riktas åt chassits aerodynamiska uppgraderingar trots att man höjde rösten en aning när samarbetet med Acura i USA träder kraft om två år och Signatech Alpines uppoffring kommer först 2024 eftersom Hugues de Chaunacs företag dominerar marknaden även om matchbilden ändras kring de rörliga beståndsdelarna ur varenda konstruktörs olika projekt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar