fredag 3 mars 2023

24-timmarsfabeln - Del 11

Min serie berättelser om världens kanske mest spännande bilsportevenemang är till idag uppe på sitt elfte avsnitt och här kommer nästa kvartett sett till kategori som publicerades varannan dag före årets upplaga av uthållighetsracet över 24 timmar på Sarthe-regionen.

"Något större än livet" lyder ordspråket som togs av en amerikansk poet när berättelsen om Luigi Chinettis racingkarriär till idag används som förord på Jim Glickenhaus repertoar, mannen i fråga var son till en vapenfabrikant och vad han gjorde år 1932 var otroligt sinnrikt, tävlingsdebuten på Le Mans den årgången ledde till att vara en s.k. "Instant hit" på löpsedlarna, vann uppdraget runt klockan med sin franske kompanjon Francois Raymond Sommer i en Alfa Romeo och tagit ännu en pallplats respektive överlägsenhet de två kommande upplagorna, därefter fick Luigi dra sig ut i exil, närmare bestämt i USA för det var svårt att syssla med bilmekanik när flera stridsvagnar omringar stora delar av Europa under de mörka åren och återvände dit många år senare med bilracing på agendan.

1949 gjorde Le Mans 24 timmars en glänsande comeback och gissa vad som hände där borta, ja Enzo Ferraris nystartade bilfabrikat fixade sitt första stora succé i historieböckerna cirka ett år innan bilsportens finrum grundades av FIA, Scuderians nordamerikanska division NART grundades 1958 med syfte att leda satellitlaget till att bättra på segerskörden och det var dem som tog till toppen av statistiken med nio segrar sammanlagt, varav sex år i rad, den senaste 1965 med Jochen Rindt och Masten Gregory, sist men inte minst hade tredjeplatsen på Le Mans år 1971 varit en bitter eftersmak med Sam Posey och polacken Anton Adamowicz som förarpar ombord en Ferrari 512.

50 år senare kunde Luigi Chinettis arvtagare Jim Glickenhaus beskriva bedriften att driva en privatägd Hypercar-stall som surrealistiskt sedan bygget av ett eget bärande chassi med drivlinan från ett franskt företag och lånat resterande bildelar från Lotus reservdelsavdelning i Norfolk, efter pallplatsen han säkrade som boss under fjolårets upplaga av långloppsklassikern så kvarstår konkurrensen från de fyra stora i smeten (Peugeot, Toyota, Ferrari & Porsche) inför Le Mans 24 timmars anno 2023.

https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/les-24-heures-du-mans-en-lhonneur-de-luigi-chinetti-56924

Utdöda bilmärket Lorraine Dietrich i det anrika billoppets tidiga stadium varit först ut att vinna mer än bara två gånger och blev ökänd ur olika scenarion.

Vem vet att gammaldags teknik var nyckeln till att slå Bentley, Alfa Romeo och lokala fabrikatet Chenard & Valcker, de har använt en licenstillverkad 3.5 liters rak sexa med två förgasare på motorns främre kåpa och baktill satt en gasspjäll länkad till ventilerna, sommaren 1926 hade en Lorraine Dietrich B3-6 sprängt maxfarten på 139 km/h genom Mulsannerakans korrugerade asfalt i och med att den producerade en ganska oväntad hat-trick genom sitt livscykel enligt färsk statistik, en fransk journalist på den tiden skrev i en liten insändare att B3-6: an var första racerbil att överskrida snittfarten på cirka 100 km/h trots att den bekänner åldern under de kommande upplagorna, efter 1936 års evenemang fick Lorraine Dietrich som märke gå i pension och den tolvåriga sagan i bataljen mot de riktigt stora i branschen kändes som en klen tröst men deras enda seger kvarstod i racets historieböcker.

Utöver deras insatser på Le Mans hade en ingenjör från det gamla fabrikatet (Pierre Marchal) uppfunnit ett mästerstycke, vilket är dimljusen eftersom aktiv säkerhet drogs som viktigt syfte till varför denna beståndsdel ansågs vara genialiskt, första gången dimljusen användes under pågående tävling var vid gryningen år 1926 när solen höll på att gå upp från Mulsannerakan, genom innerbanan och förbi en lång raksträcka där värdshuset "Maison Blanche" en gång stod pall, apropå användarvänlighet hade Monsieur Marchals idé blivit en braksuccé, enligt hans utsago fick dimljusen innehålla små vattendroppar som avger kondens och formar en smal gloria integrerat i själva strålkastaren vilket höjer sikten på nattetid, från och med 1929 kunde dimljusen vara obligatoriska från start, efter många årtionden med användning av halogenstrålkastare hade den moderna tidens rivaler Audi och Peugeot fått tag i hårdhandskarna och visat vem som har ljusast framlyktor i det becksvarta mörkret, det ledde till att bränsleförbrukningen minskade drastiskt i form av LED-ljusens framfart från och med 2009.

https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/lorraine-dietrich-un-triple-et-une-innovation-pour-les-24-heures-du-mans-56925

https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/les-phares-antibrouillard-aux-24-heures-du-mans-des-bolides-dans-la-brume-56926

De ljuva åren på Le Mans är en annan berättelse som skrivits av webbsajtens moderator i temat kring perioden 1923 och 1939.

Europa höll på att återuppbyggas ur sedimenten efter 1: a världskriget, fram mot perioden 1923-'26 så fick tre stora förändringar att ske med särskilda syften, klyftan mellan manlig och kvinnlig social umgänge kändes lite mer viktorianskt likt med frenetiska danser följt av teaterföreställningarnas gigantiska genombrott signerat Joséphine Baker men klyftan mellan de olika könen inom bilracing skars i två halvor, de nyrika männen var dem som satsade på att bygga veteranbilar till seger i uthållighetsracet medan motståndarna ansvarade för textilslöjden hemma och det skapade oro bland publiken.

Mellan 1927 och 1930 hade "Bentley Boys" skapat ett hopkok av rubriker efter segrarna på Sarthe-regionen med en rad britter som dubblerade mellan vanliga yrken och bilar som hobby, samtidigt i luftfärden blev Charles Lindbergh förste man att korsa Atlanten ensamt med ett tidigt flygplan från New York till Paris och filmvärldens första kvinnliga ikon hette Louise Brooks; ni vet föregångare till de mer moderna affischnamnen som Uma Thurman, Salma Hayek eller varför inte Suzanne Reuter.

Hela 1930-talet utspelade sig på ett konstnärligt vis med Alfa Romeo och Bugatti som sopade hem vinsterna runt klockan, författare som Steinbeck, Hemingway och Tolkien blev prisade för sina första självskrivna romaner om inte memoarerna skildrades senare i tidevarvet, 1937 års vinnare på Le Mans Robert Benoist var delaktig två år senare som medlem i det franska motståndsskvadronen mitt i krigets utbrott och efter befrielsen var bilsportens största utmaning tillbaka efter nio års frånvaro.

https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/1923-1939-les-24-heures-du-mans-au-coeur-des-annees-folles-56934

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar