tisdag 7 mars 2023

24-timmarsfabeln - Del 13

I detta avsnitt kommer jag klura ut vad som är hett eller kallt i veckans kvartett ur min serie om Le Mans 24 timmars, en av världens mest kända biltävlingar bortsett från Monaco, Indy eller Bathurst.

Det första av dagens fyra berättelser är något av en riktig kuriosa för det handlade om Ford succéår i vad som kallades för "Giganternas kamp" på Le Mans mellan 1966 och '69, jag hade redan skrivit ett inlägg om hur en Ford GT40 klubbade bort aristokratin från tronen för dryga tre år sedan och med hänvisning till den exklusiva läsningen kommer jag nåla fast en dokumentärfilm som heter "This time tomorrow".

Utöver det 28 minuter långa dokumentären hade de här årgångarna kantats av olika skeden skrivna på anslagstavlan, petroleumbolaget Gulfs entré inom bilracing var mycket märkbart på löpsedeln i Le Figaro, Flower Power-rörelsen kändes som en slag i magen för manliga singlar som festar på utekvällarna och våren i Prag 1968 skapade kaos i det forna Tjeckoslovakiens politiska krets.

https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/1966-1969-flower-power-woodstock-revolutions-et-24-heures-du-mans-56941

Ernest Chenard och Henri Valcker var småföretagarparet som grundade det numera gamla bilmärket Chenard & Valcker med syfte att bygga en veteranbil till att tävla i ett uthållighetsrace på korrugerad väglag, ett exemplar av modell U3S Sport som finns kvar på bilmuseet ett stenkast bort från Dunlop-bron hade ett äss i rockärmen, den raka fyran på tre liter med dubbla tändstift och överliggande kamaxel var länkad med en fyrväxlad låda tillverkad i en avlägsen gjuteri på Gennevilliers, alla delar utom tändstiften är hämtade från ett annat fabrikat om inte trumbromsarna på alla fyra hörn var standard i utrustningslistan.

I evenemangets jungfruresa 1923 hade fabrikatet uppnått ett viktigt jobb innan de tog avancemang till en plats högst upp på prispallen om inte aerodynamiken spelade en klenmodig roll, med pålitlighetsrekordet åt sidan fick man nöja sig med publicitetsgraden att vinna racets första upplaga i historieböckerna och det krävdes ett skickligt förarpar i ögonen på ACO: s grundare Charles Faroux; enligt utsago hade René Leonard och André Lagache tagit initiativet framför 20 000 åskådare på huvudläktaren vilket var hissnande siffror i de tidiga åren men vägen till pallen försvann i form av Bentleys närvaro och förare som Raymond Glasmann och Robert Sénéchal insåg att dimman runt Arnage och Maison Blanche tätnade kraftigt, speciellt på nattetid i Le Mans.

https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/chenard-et-walcker-aux-sources-de-la-legende-des-24-heures-du-mans-56939

Strävan för miljön har varit viktigare i åren som gick på Le Mans, minskad bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp hade länge varit ett samtalsämne under forne statsministern Pierre Messmers direktiv om inte bannlysning av motorrelaterad sport fick klubbas i all möda men den sortens idrott står sig vidare i hela vår kontinent, bara Schweiz som fortfarande innehar en s.k. "Banning order" fram till 2017 då Formula E bröt landets långa tävlingsfria svit.

Första gången en drastisk åtgärd kring minskad bränsleförbrukning på sportprototyper blivit omskrivet redan 1975 när Derek Bell och Jacky Ickx i en Mirage GR8 körde försiktigt och kalkylerat i takten med att det årets upplaga av långloppsklassikern spelades i oljekrisernas mellanperiod innan gränsfallet på 25 depåstopp eller 2 600 liters tillgång till bensin på slangarna låg på arbetsbordet inför Grupp C: s invitation 1982 och den obegränsade faktorn återinrättades redan tio år senare med LMP900: s inträde.

I modern tid hade dieslarna stått för en enastående bränsleekonomi jämfört med LMP1-vagnar med vanlig bensindrift, speciellt under perioden 2007-'11 innan hybridernas entrébiljett på VM-nivå, här hade Audi Sport Team Joests duell med Marlboro Peugeot Total levererat goda resultat, innan dess fick Tom Kristensen ombord en Audi R10 TDI på dess jungfruresa kört 16 varv på en tank bensin tack vare användning av partikelfilter i avgassystemet och nu väntar ett nytt kapitel inom motorteknik, bränslecellsbilar i tävlingssyfte kan vara framtidens alternativ till fossila drivmedel efter att "Garage 56" renderades som en klen tröst enligt många journalister i samtalsämnet och vi väntar till 2024 för att se hur en vätgasbil fungerar i den verkliga världen genom Mulsannerakan och Cronk-y-Voddy Straight.

https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/les-24-heures-du-mans-a-lheure-environnementale-56949

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar