torsdag 16 mars 2023

24-timmarsfabeln - Del 17

Vi är långt ifrån klara med alla avsnitt ur denna magnifika serie om bilracingens anrikaste evenemang och för att sätta extra krydda kommer jag lägga upp fyra berättelser till ur dess milslånga arkiv.

Långloppens "Hall of Fame" instiftades redan i februari 2013 för att hylla både gamla och nyanlända förare i 24 timmars-historiens galleri, vid själva invigningen hade de fem första namnen lagts in på listan som deltog i tre upplagor eller mer med minst en seger på kontot, bland de hittar man två män med Thompson som efternamn (en britt och en amerikan), belgaren Frederic Rousselle och japanen Kunimitsu Takahashi.

På vinnarbilarnas kungalista hittar man 49 olika förares ingraveringar som gjort sig kända hos en specifik fabrikat, Audi fick lista ut fyra förare till legendstatus, hos Porsche kunde namnen Derek Bell, Klaus Ludwig, Hurley Haywood och Jacky Ickx ge sig in i leken, Matra är synonymt med Henri Pescarolo medan Peugeot innehar bara två förare som adlats av varsin statsöverhuvud (Yannick Dalmas & Mark Blundell).

Vänskapen emellan två gamla förare hade format det mest perfekta partnerskapet i långloppsracingens historia, en tysk och en italienare skapat en värdefull länk när de körde en Audi R8 LMP900 till den absoluta toppen i tre raka år innan de körde försiktigt hem dieselvagnen R10 TDI mot samma väg, åldersskillnaden mellan Frank Biela och Emanuele Pirro talade sitt tydliga språk men de kombinerar sammanlagt 23 framträdanden på Circuit de la Sarthe och fem segrar vardera med tillägg till just de två senaste med Marco Werner (2006 & '07).

https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/le-hall-of-fame-un-pantheon-pour-les-pilotes-des-24-heures-du-mans-57041

Att delta i Le Mans bara tre gånger räcker det för en grabb som turnerat alla racerbanor i olika discipliner, ja såväl Formel 3 som standardvagnar i förarrollen även om rollen som Lotus reservchaffis kändes som en tillfällighet efter Jim Clarks tragiska dödsolycka på Hockenheim 1968.

Den här verklighetsbaserade fabeln handlar om Jackie Olivers uppgång och fall både på och utanför garageportarna, hans första besök på Circuit de la Sarthe 1968 var något av en oväntad överraskning från hans sida när han såg Brian Muir dras med kopplingsproblem i en fabrikstillverkad Ford GT40 sponsrad av petroleumbolaget Gulf och ville revanschera sig i nästa upplaga mot stora rivalen Hans Herrmann i en Porsche 908.

Trots en fjortonde kvaltid fick starten på Le Mans 24 timmars anno 1969 bli ganska klen, inte minst när engelsmannens lagkamrat Jacky Ickx ombeds att vandra istället för springa p.g.a. förra sommarens fraktur i ena vadbenet, genom varenda dubbelstint kunde ekipaget i en ljusblå Ford med nummer sex på dörrtrösklarna ta det stora klivet till pallen med en hårfin seger före den vilt jagande tysken i den kritvita Porschen, två år senare fick han äran att sätta ett nytt banrekord ombord en Porsche 917 och läget att vinna än en gång såg ut att falla när oljetråget sprack och bröt loppet innan soluppgången klockan fem på söndagen.

Efter en sista skjuts på Le Mans hade Jackie Oliver grundat Formel 1-stallet Arrows International i och med de 49 GP-starterna på kontot som förare, genom hela verksamhetens livscykel hade företaget bytt namn till Footwork mellan 1990 och '96, mitt emellan det fick Tom Walkinshaw köpa en fjärdedel av namnrättigheterna för att återbära dess förflutna till TWR Arrows p.g.a. själva anknytningen och lades ner sommaren 2002 efter diverse finansproblem.

https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/jackie-oliver-le-conquerant-des-hunaudieres-57045

Bilsportens kanske mest användbara engångsföreteelser är kommunikationen mellan förare och ingenjör, förr i tiden använde man bara handsignaler enbart vid depåstopp eftersom på banan är chaffisen helt ensam och håller koll på vad som hände mitt framför eller bakom med hjälp av bara en backspegel, enligt mig är det svårt och idén med att ha minst en man som skriver antalet sekunder till bakomvarande respektive framförvarande bil med en griffeltavla kom redan 1953 när Jaguar var inne på sina stora framgångsår, dessförinnan utvärderade Briggs Cunningham bygget av en radiotorn mellan Arnage och målrakan på den tiden eftersom Porsche-kurvorna inte var färdigbyggd ännu.

Tvåvägskommunikation via radio visade tecken på barndomsproblem efter att en viss Bernie Ecclestone på Brabham F1: s depåmur länge stått vid tävlingsingenjörens sida och pratat med någon av teamets förare om understyrt eller överstyrt i en specifik kurva, bortsett från överföring av information via griffeltavlor och offset-printing hade en man som lyckats klämma in en eller två antenner för att göra radiosamtal med förare mycket enklare och det är f.d. stridspiloten tillika Lotus grundare Colin Chapman; efter att ha gjort en näst intill perfekt arbete kunde Porsche och senare Renault på Le Mans erbjuda tvåvägskommunikationen som linjär pryl innan all form av elektronisk utrustning övergick till en dyrare prislapp genom tre årtionden i och med de första 3G-masterna byggdes upp från grunden redan 1997 med operatörer som Telia, BT, A1 och Deutsche Telekom anses ligga bakom de vettiga abonnemangen.

Framstegen i snabbare uppkoppling fick sin uppgradering mitt under månadsskiftet maj och juni 2001 när TV-sändningsrättigheterna från TV2 Danmark, Eurosport respektive ORF hade lusten att förlänga sina avtal och komma överens med parterna, bredbandsuppkopplingen förblev smartare och kvickare genom åren, ADSL gick över till 4G och senare 5G med trådlös internet medan radiokommunikationen som sänder viktig information i realtid förblir auktoriserad av FIA trots det reversibla systemet förpassades till arkivet och konversationerna under körning är till idag en viktig del till ny succé på Le Mans.

https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/allo-la-voiture-ici-les-stands-des-24-heures-du-mans-et-reciproquement-57057

Utanför den högoktaniga spänningen på de svepande svängarna hade Le Mans-historian präglats av bara en väsentlig länk som gjorde luftfartsintresserade mer förbryllade de 35 senaste åren, det handlar förstås om rymdkapplöpningen.

Efter att ha skrivit några exklusiva spalter som rör radiokommunikation och dess egenskaper är racerförare av högsta rang oftast betraktade som idrottare med hög risk att förlora tre liter vätska i matsmältningssystemet eller hoppa på månens yta vid noll gravitation à la Gene Cernan, Edwin Aldrin eller Fred Haise; de mest namnkunniga av astronauter i rymdkapplöpningens ålder.

Bland de mytomspunna stunder som fansen vittnat på Le Mans är formationsvarvet respektive starten från 2008 års upplaga med syfte att fira 100 års jubileum av bröderna Wrights jungfruresa inom flygtrafik, på TV-bilderna som kablats av Eurosport kunde tittarna se på infälld skärm de ryska kosmonauterna Sergej Volkov och Oleg Kanonenko skicka en hälsning till ACO: s tävlingsledare på den tiden Damien Poissenot från Internationella Rymdstationens radiokanal tills Jean-Loup Chrétien och Vladimir Titov hade äran att sända 51 bilar till grön flagg framför en kvarts miljon åskådare på läktarna.

På tal om musikaliska vinjetter som hörs på högtalarna så hade idén om att spela in kompositören Richard Strauss sonat vid titeln "Zarathustra", även känd som Star Wars-vinjetten tagits fram av välkände speakern Bruno Vandenstick i samspråk med en ljudredigerare sedan den först spelades 2017 när bilarna nådde slutet på formationsvarvet tills säkerhetsbilen viker in i depåinfarten och jag tyckte om den sedan en föregående vinjett spelades färdigt juni 2015.

https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/des-freres-wright-a-lespace-les-24-heures-du-mans-en-orbite-57059

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar