Autosports Le Mans-kolumnist Gary Watkins skrev på sin krönika förra året att Ferraris comeback inom långloppsracing var värt en jättelång väntan, förklaringen till varför spåras till någon form av återblick från WSPC: s förfall till det moderna VM: et med Porsches återvändo till kungaklassen 2014 efter senaste segern på Le Mans anno 1998.
Som sjuåring var unge Gary ledsen efter att ha sett Arturo Merzarios och José Carlos Paces Ferrari 312 PB sluta tvåa bakom en blå Matra 670 med Gérard Larrousse bakom ratten i juni månad 1973 på Sarthe-regionens "Road course" om inte minnena från Ferraris senaste totala seger 1965 med Jochen Rindt och Masten Gregory var långt ifrån hans förväntningar, i sina första läroår som sportredaktör har BPR-serien grundat av investeraren Stéphane Ratel övergått till ett renodlat GT-serie arrangerad av FIA efter att en Ferrari F40 GT Evoluzione visade flera ålderstecken i och med satellitteamen krävde flera hundringar till köpet av modell 333SP men ingen trodde att den skulle slåss om segern på Le Mans mellan 1996 och '99.
Idén med att ha en stegrande häst tillbaka på långloppsracingens kungaklass kom som en chock för Garys del men det lönade sig så småningom, för flera år sedan uttryckte den gamle Fiatgruppens VD Luca di Montezemolo några positiva kommentarer kring Ferraris lust att stå pall mot konkurrensen på Le Mans med en prototyp jämfört med de stora framgångarna i produktionsklassen, på samma veva kunde Antonello Colletta medge att utvärderingen slutade i besvikelse för mulan som testkördes på Maranello, vi spolar videobandet framåt till 2022 efter många års spekulationer är Ferrari tillbaka på allvar med en Hypercar som ger Peugeot, Toyota och Porsche en rejäl match om en plats högst upp på prispallen och femtio års väntan är över genom lanseringen av vinnarvapnet 499P på galakvällen i Bologna följt av ett extrainsatt testprogram med 16 000 inkörda kilometer på agendan i olika anläggningar under hösten och in på jullovet 2022, ja på Motorland Aragón respektive Vallelunga.
För två månader sedan fick AF Corses presschef presentera laguppställningen efter att förarna handplockades via F1-erfarenheter respektive insatser inom produktionsracing, det rör sig om fabriksförarna tillika regerande världsmästarparet i GTE Pro Alessandro Pier Guidi och James Calado som fått en ny teamkamrat i form av gamle Alfa Romeo Corse-stjärnan Toni Giovinazzi, ja och den sistnämndes långloppserfarenhet spårades tillbaka till Le Mans-debuten 2018 där AF Corse äntrade en tredje bil i produktionsklassen där han delade styrning med Pipo Derani och Toni Vilander; ekipaget i bil nummer 50 kommer ledas av dansken Nicklas Nielsen som tar med sig Miguel Molina och Antonio Fuoco till att ge laget deras första konstruktörstitel i kungaklassen på väldigt länge.
AF Corses förbundskapten Antonello Colletta säger enligt utdrag från Autosport att valet av förare sedan testkörningarna har varit relaterade med tillväxten i fabrikatets enhet under utgången av ett stort mästerskap, han var också nöjd med nomineringen av en F1-kändis till ekipaget efter att Daniel Serra respektive Alessio Rovera missade den sista gallringen.
Efter nomineringen av konstruktörens förarekipage kunde tvådagarstestet på Sebring vara mycket ansträngande för drivlina, hjulupphängning och depåpersonal mitt emellan, här på den guppiga slingan som mäts hela sex kilometer kunde AF Corse Ferraris utbildade meckar tackla problemet med uppstuds i hög fart, alltså fenomenet "porpoising" som jag pratade om i ett tidigare inlägg, trefaldige världsmästaren i produktionsklassen Alessandro Pier Guidi uttryckte via pressmeddelande att testkörningen på korrugerad väglag kändes ganska viktigt, han tycker om själva körupplevelsen med positiv feedback till ingenjörsteamet och använde tajmingen och erfarenheten på att bemästra banans natur samtidigt som pålitligheten prioriteras som förstklassig referenspunkt innan säsongsupptakten över 1 600 km.
Miguel Molina kommenterade efter tvådagarstestet på Autodromo Nazionale di Monza som någon slags genrep inför premiären på den sex kilometer långa slingan att lagring av värdefull information är krävande eftersom banan i sig används som referenspunkt sett till motorns prestanda och de aerodynamiska delarnas marktryck, mycket till att bilen kan nå mellan 320 eller 330 km/h på huvudrakan innan Prima Variante.
James Calado enligt intervju med Autosport säger att det kommer bli svårt för AF Corse att vinna på direkten och journalisten Rachit Thukral fick skriva på kolumnen exakt hur tillfredsställande kommer det se ut på tankekartan, varenda grej sägs vara okänt men den brittiske långloppsstjärnan insisterar att modell 499P känns sprillans ny trots att den klockade hundratals varv på testkörningarna, från och med nu kan racinghistoriens vinstrikaste konstruktör tro att huvudmålet är som sagt lära in själva inramningen så fort det bara går i vilket finjusteringarna görs i millimeterperfekta förhållanden, på lång sikt kan segern på Le Mans eller konstruktörstiteln båda gott men vet inte när det skulle ske och bristen på antalet inkörda varv i racetrim sägs vara något av en nackdel eftersom personalen i röda arbetskläder jobbade dag ut och dag in för att få den bästa setupen inför tävlingshelgen över 1 600 kilometer.
Dansken Nicklas Nielsen i en intervju med Ferraris presschef Alberto Borghini sa att det är inte långt kvar till att spendera två graciösa veckor längre västerut i världskartan och syftet med de sista provkörningarna i Algarvekusten ska nog vara överföring av information till ingenjörsteamet med värdefulla kilometer på kontot, han tror också att de sista finjusteringarna i fjädring, motor och differential ger en extra dos spänning samtidigt som de tekniska aspekterna tär på förarnas kognitiva fysik och jag som racingfanatiker kommer se framemot utmaningen med näbbar och klor.
Med ett par dagar kvar till racet utvecklade testteamets huvudansvarig Giuliano Salvi en hypotes, här förklarade han att bilens konceptuella utveckling gick igång på datorsimulatorn innan man vevade igång drivlinan på dynamometern med värdefull samling av information med hjälp av krypterad data och telemetri i hopp om att vidareutveckla bilens humör före och efter ett provkörningspass, banorna som AF Corses tekniska team hade valt är av speciella karaktärer med syfte till att maximera tidsbegränsningen, fyra lokala banor för kännedom (Imola, Fiorano, Mugello & Vallelunga) plus ett par Europeiska banor lämpliga för s.k. "long runs" och med det fick man komplettera hela 24 000 kilometer på kontot i och med den kontinuerliga interaktionen mellan det digitala och den verkliga miljön gjorde det möjligt för lagets mekaniska snillar att skruva in stora och små justeringar på 499: ans olika beståndsdelar, prologen gick lite si och så för AF Corse med sjunde och åttonde tid sammanlagt över två dagar även om det förekom en större strukturell skada på bil #51 och de nya chassidelarna plus triangellänkar kommer senare fraktas till garaget på kortast möjliga tid innan tävlingsveckan drar igång på riktigt.
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/ferrari-499p-development-tests-concluded-for-2022
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/first-kilometres-for-the-499p-at-sebring
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/499p-tests-at-sebring-completed
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/the-ferrari-499p-finishes-testing-at-monza
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/the-ferrari-499p-debuts-at-the-1000-miles-of-sebring
https://fr.motorsport.com/wec/news/ferrari-peu-probable-gagner-premiere-annee/10442003/
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/ferrari-499ps-conclude-the-wec-prologue-at-sebring
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar