lördag 11 mars 2023

24-timmarsfabeln - Del 15

Fyra nya berättelser att skriva på ett exklusivt inlägg med nya möjligheter när Le Mans 24 timmars anno 2023 drar snart igång under en ny gyllene era enligt vissa journalister.

"Främling, vad döljer du för mig i dina mörka ögon. ", sa Carola när hon sjöng låten som vann Melodifestivalen 1983 eftersom första stycket spåras till en kille som hört själva bidraget innan han begav sig på Sarthe-regionens "Road course" i full blås, mannen i fråga heter Hurley Haywood.

Maratonmannen från Chicago i delstaten Illinois var delaktig i hela sin racingkarriär som hjälpryttare åt andra kända förare i Porsches fabriksteam, han deltog ju Le Mans 24 timmars hela åtta gånger och gjort precis som Phil Hill, Masten Gregory, Dan Gurney och A.J. Foyt mäktat till tidigare och det var att klättra upp i prispallens översta trappsteg.

Tidigare fick jag skriva om det ökända Porsche 936/77 som riktade årgång 1977 till att vara racinghistoriens kanske bästa tidsram efter att fabrikslagets ledargestalt Jacky Ickx hoppade in i bil nummer 4 som körs av Haywood själv och tysken Jürgen Barth men Le Mans 24 timmars anno 1983 hade säkerligen varit amerikanens bästa enligt utsago bortsett från triumfen med Yannick Dalmas elva år senare, cockpitluckans gångjärn lossnade i hög fart om inte meckarna satte på en ny dörr men kolven som sköter dörröppningen låg i fel vinkel, på den absolut sista stinten fick Vern Schuppan köra som tusan för att hålla undan Derek Bell ett varv längre medan Hurley sa till landsman Al Holbert att bilen kommer inte klara sig med en gnutta bensin kvar i tanken, sagt och gjort kunde deras hjälpryttare krypköra i ettans växel och vårdade mekaniken till förstaplatsen som en fantastisk resultat.

https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/hurley-haywood-le-marathonien-americain-des-24-heures-du-mans-56996

Historien om bilmärket Panoz sträcker sig i dess ursprung som första tillverkare av nikotinplåster, själva företaget grundades av Eugenio Panunzio på ett apotek väster om delstaten Georgias huvudort Atlanta och år 1935 föddes hans son vid namn Donato Panunzio eller på engelska Don Panoz.

Den här mannen växte upp och tagit över som delägare av Elan Corporation med hjälp av eftergymnasial utbildning i finans, genom åren som entreprenör kunde han med egna händer sent i augusti 1989 bilda Panoz Automobile Development tillsammans med hans egen son Daniel och bygget av en bilfabrik i Braselton cirka sex kilometer bort från racerbanan Road Atlanta kändes högst inbjudande bland magnater inom petroleumbranschen.

Efter att en mullrande Panoz Esperante GT1 tävlat på Le Mans två gånger fick Donato bilda ett race som heter Petit Le Mans och arrangeras som säsongsfinal i det amerikanska långloppskalendern 1998, bara tre månader före grundandet av ALMS efter ett långsiktigt möte med ACO: s tävlingsledare Damien Poissenot och Panoz Elan en frontmonterad "Spyder" genom åren tampades mot de stora lagen (Audi, Bentley, Courage & Cadillac) med några små resultat, till exempel en femteplats årgångarna 2000 och '03 med olika förarekipage och därefter hade en seger i GT2-klassen år 2006 varit en godbit på långa vägar före skapandet av Nissan Deltawing som invitation i "Garage 56".

Tyvärr gick Don Panoz bort i hjärtstillestånd sent i våren 2018, arvet kvarstod och hela ACO: s ledning hade hyllat honom för dryga två år sedan genom att uppkalla en gata efter honom vilket fick pendlarna på motortrafikleden att känna sig lyriska.

https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/panoz-de-la-naissance-dune-marque-a-la-renaissance-de-lendurance-57005

Gasturbinen har länge varit en plågsam uppfinning hos kunniga bilhistoriker men oftast har tendens att skapa oreda gällande reparationstid i garaget även om fördelarna är små jämfört med en vanlig bensindriven racerbil och direkt rotation sägs vara anledningen till fördröjning vid gaspådrag.

Enligt utsago kan en gasturbin arbeta i all form av temperaturfönster med dramatiserad effekt, allt brännbart såsom växellådsolja eller fotogen måste blandas med komprimerad luft och svårigheterna kvarstod när Lotus presenterade Indycar-bilen Type 56 var fördelarna med gasturbindrift i ruiner, detta efter att en förare ombord en Lotus 56 förolyckades på Indianapolis under en testkörning inför 1967 års upplaga av Indy 500.

Mellan 1963 och '65 hade Storbritanniens rivaliserade bolag Rover och BRM tävlat med varsin experimentbil, båda de här bilarna gjorde någorlunda fina insatser på varsin upplaga av långloppsklassikern och sjundeplatsen som bäst var inte så pjåkigt även om deras totala ingångsbudget var fullkomligt dyra och framåt 1968 kunde Howmets grundare tillika racerförare på deltid Ray Heppenstall leda arbetet på en sportprototyp tillverkad i galvaniserad stål med en gasturbinmotor på 308 hästkrafter, tyvärr hade fotogenets höga förbrukning gjort att hans Howmet TX få stryk av en Porsche 908 på kvalet och blivit antingen totalförstörd eller tappat en kolv i processen.

https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/les-24-heures-du-mans-et-le-souffle-de-la-turbine-57006

Känner du igen namnet Steve Fossett? Svaret är vet ej för här kommer den sanna berättelsen om bilracingens "Journeyman".

Affärsmannen med en känd talang i nästan alla idrotter hade påbörjat sin otroliga äventyr som seglare respektive segelflygare av högsta rang, trots hans introverta charm ovan jord fick livet utanför rampljuset vara lite modest om han pendlar mellan Colorados barrskogar och Kaliforniens kustremsa, främst Santa Monicas lugna farvatten, han ägde tre olika villor med högre inköpspris än butikshotellen över andra delstater, en av dem är spelningsplatsen där Sharon Stone innehaft rollen i dramafilmen "Basic Instinct".

Han slog många distansrekord på havsytan, tretton stycken för att räkna exakt med sin bästa minne från 2002 från Plymouth i England och La Rochelle i Frankrike, han vevade katamaranen runt jordens omkrets på 58 dagar mellan februari och april 2004 och fått hjälp av Einar Enevoldson från Färöarna som andrepilot till segelflygning över jordklotets stratosfär för att klara av 14 000 meters höjd som mål i "The Perlan Project".

Emellanåt fick Steve själv hålla på med bilar, främst historiska tävlingsbilar på Laguna Seca eftersom äventyren på Le Mans 1993 och '96 slutade i besvikelse, bränsletillförseln satte stopp på sin privatanmälda Porsche 962C och förvisso hade en krasch utmed Cronk-y-Voddy Straight och Indianapolis gjort vår egen svensk Stanley Dickens frustrerad i Kremer Racings garage.

I början på september 2007 hade gnistan släckts när planet som han manövrerat gått ur kurs och kört rätt in i ett stenbrott, han var saknad i flera månader tills pressen skickat några dåliga nyheter, han dog omedelbart efter flygkraschen och arvet efter Fossett levde trots allt.

https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/steve-fossett-les-24-heures-du-mans-sur-la-route-dun-aventurier-57016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar