En mycket hängiven torsdag på bloggen skapar återigen lite kuriosa inför sommarens stora höjdpunkt, långloppsklassikern på Le Mans med tillägg på nästa berättelsekvartett.
Idag möter vi en av moderna tidens mest inflytelserika personligheter som rattat varenda prototyp från varsin kategori med ett par klassegrar på kontot med tillägg till VM-titlarna inom räckhåll, den man som jag försöker skriva om är fransmannen Nicolas Lapierre.
Gubben från Övre Savojen påbörjade sin elitkarriär på fyra hjul med mindre formelbilar varav tre år i Formel 3 där han vann det inofficiella GP-tävlingen i Macau som nittonåring, därefter hade han spenderat ett par år i GP2 med dubblering i A1GP som medlem i Frankrikes landslag och vunnit fyra race på mästerskapets första säsong och vägen till Formel 1 stängdes p.g.a. Robert Kubicas entré till en reguljär säte i BMW Sauber under de kommande säsongerna och långloppsracingen förblev en bättre väg framåt.
Nicolas gjorde med all häpnad en hyfsad debut i långloppsklassikern år 2007 ombord en Oreca-trimmad Saleen S7-R, han och resten av ekipaget slutade på en 16: e plats sammanlagt hela 51 varv bakom vinnarbilen, fortsatte med GT-racing genom några små förbättringar i formkurvan vilket ledde till att han förde Oreca till första satellitteam mot en överraskande seger på Sebring 12 timmars anno 2011, efter det hade fabrikskontraktet med Toyota säkrats och den första VM-säsongen i långloppsracing är en annan story jämfört med utmaningen över 24 timmar, med två tredjeplatser i LMP1 kunde savojarden bli en viktig faktor i Signatech Alpines milslånga uppdrag och det är att bli bäst i den mindre prototypklassen, vann EM-titeln 2015 följt av två VM-titlar och tre klassegrar på Le Mans, vilken bedrift.
Från och med 2020 fick den f.d. GP2-stjärnan dubblera förarrollen i Signatech Alpines färger till att arbeta som delägare i Cool Racing om inte han anställt trefaldige världsmästaren i standardvagnar tillika Le Mans-vinnaren från 2021 José Maria Lopez och vad som väntar är en LMDh-bil konstruerad av Signatech Alpine i full blås nästa år för att tampas med de stora på olika banor.
https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/nicolas-lapierre-au-sommet-de-la-categorie-lmp-2-57093
När Lena PH toppade singellistan med "Vi ska dansa i neon" hade slutet av 80-talet och in mot nästa årtionde varit en trevande historia för Jaguar i sitt livslånga motorsporthistoria men succén började med en elddop år 1983 när ett amerikanskt IMSA GTP-lag Group 44 äntrat Le Mans 24 timmars med ett hastverk vid namn XJR-5, sex månader senare fick Bob Tullins sälja privatsatsningen till Tom Walkinshaw efter att den sistnämnde frågade till sig om en dubblering mellan långloppsracing och standardvagnar och allt resulterade i en historisk seger på Mount Panorama 1985 i en vanlig XJS med en V12: a som trimmats från 297 i serieproducerad form till 480 i racetrim.
Mellan 1985 och '87 var Jaguar chanslösa mot Norbert Singers manskap respektive Reinhold Joest i detta sammanhang, TWR: s ägare behöver hjälp snabbt och han anställde aerodynamikern Tony Southgate för att göra stora förändringar på bilen som kan tampas mot den alltför dominanta Porsche 962 om inte Sauber Mercedes höll på att stryka sig från deltagandet i äventyret över 24 timmar p.g.a. risk för punkteringar; Southgate själv i en intervju sa att Jaguar är en ganska professionell racingstall med mycket stark credit till bilen som anses vara mer pålitlig än konkurrensen och det visade sig när fem stycken bilar under kodnamn XJR-9 tampades mot tre Porschar, det tog 31 år för det brittiska lyxmärket att säkra ännu en seger och med råge genom aristokraten Johnny Dumfries och lagkamraterna Andy Wallace tillsammans med Jan Lammers som kröp till målrakan med bara en växel kvar på damasken, stämningen på huvudläktaren gav enligt krönikören på den tiden Jean-Marc Teissèdre väldans med gåshud med likheterna från de engelska fansens jubel på Twickenham när det pågick en rugbymatch i "Le tournoi des cinq nations".
Två år senare fick den stora engelska kattens timmar bli räknade när forne stjärnskottet i bilracing Martin Brundle som till dags dato är expertkommentator i Formel 1 hjälpt dansken John Nielsen och amerikanen Price Cobb att ta hem en viktig seger som ekipage ombord en Jagga XJR-12, idag finns bilen kvar på konservatoriet för klassiska racerbilar på Silverstone även om Martins egen son Alex Brundle kört farsans Le Mans-vinnande kärra på bilracingens vagga, statistiskt sett ligger Jaguar på fjärde plats i antalet totala segrar med sju stycken bakom de tre mest etablerade fabrikaten på själva listan.
https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/1988-1990-jaguar-de-cinq-a-sept-57106
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar