I en exklusiv kolumn skrivet av Vi Bilägares ordvrängare Erik Söderholm hade åstadkommit att bilägare med dieselmotorer ombord behöver hälla på en gnutta AdBlue för avgasrening, om vätskan tar slut går bilen inte att kallstarta efter bara tio kilometer, anledningen till varför spås ligga bakom energikrisen efter de skyhöga naturgaspriserna genom sensommaren 2022 och vintern 2023 och trafikanterna var tvungna att hamstra alla AdBlue-flaskor i garaget medan vissa larmade sambandscentralen och slog larm i risk för brist på spolarvätska.
Företaget Yaras stationschef Mikael Edsäter sa enligt följande: "Redan i höstas började Europa få fulla lager med naturgas p.g.a. kallt väder, eko-bränslet sänktes i pris även om det rådde ingen brist på AdBlue här i Sverige och gjort att alla biltillverkare känt sig pigga".
Kopplingen mellan tillgång till vätskan och förhöjd prisnivå på naturgas inte lät som en chock, vid augusti månad fick SKW Stickstoffwerke Piesteritz stoppa tillverkningen av den berörda ammoniaklösningen p.g.a. skenande gaspriser, det innebar med största sannolikhet en nedåtgående börskurva och prioriteringen klubbades först av International Road Transport Union i hopp om att klassa AdBlue som viktig produkt.
https://www.vibilagare.se/nyheter/ingen-risk-adblue-brist-lat-bli-att-hamstra
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar