Vår serie blogginlägg om de fantastiska berättelser som förkroppsligat Circuit de la Sarthe är nu uppe i sitt fjortonde avsnitt och allt detta innehåller viktig kuriosa efter att ha hyllat de käraste och modigaste personligheterna på Internationella kvinnodagen senast.
Kompressorer och turboaggregat har länge varit en diskussion kring vad som är bäst att forcera frisk luft från insuget ner till cylindrarna, den innovationen togs med järnhand redan 1928 när en fransk ingenjör vid namn Cozette sa att en atmosfärisk tryck på mellan 0.8 och 1.5 bar borde räcka för en kompressor som matas in i kardanaxeln vill öka slagvolymen och kraftåtgången generellt, i kostymnissarnas ålder kunde Bentleys bilar vara först ut att nå 200 hästkrafter enligt tekniska data räknad av en matematiker och radade upp seger efter seger innan krigets utbrott.
Vi går framåt ett par årtionden och till turboaggregatets inträde på Circuit de la Sarthe, på grund av de låga varvtalen i de högre växlarna kunde tre fabrikat gå lite mainstream gällande turboteknik, Saab använde vattenkylning som primär objekt medan Porsche och Renault låste hornen på racerbanorna istället, fransoserna låg lite i baksuget efter att ha sett killarna från Weissach stoppa in en turbin på baksidan av själva motorn och luftkompressorn matas framifrån via en aluminiumslang vilket reducerar fördröjningen en liten bit, två år senare var kampen om den gyllene bucklan igång mellan de båda fabrikaten trots regelverksmakarna FIA: s försök att dra ner på slagvolymen mellan de olika motorerna, Porsche vann två gånger i rad med olika versioner av den välkända 936: an och Renault fick så småningom ta hem 1978 års upplaga av Le Mans 24 timmars efter F1-debuten i "Den gula tekannan".
https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/quand-les-24-heures-du-mans-mettent-le-turbo-57178
Initialerna D.B. tyder på att David Brown var mannen som köpte upp Aston Martin från Robert Bamford och medgrundaren Lionel Martin år 1947, de två bokstäverna används fortfarande på modellnamnen vi känner till idag men när märket höll på att struktureras om efter en ganska tuff början på dess historia, redan 1950 kunde modellerna DB2 respektive DB3S söka till sig minst en pallplats under de tre första åren på Le Mans, bland annat en tredjeplats 1951 med Lance Macklin och Eric Thompson.
Bara ett år efter katastrofen som skördat 83 åskådares liv blev sportvagnen DB3S en kändis genom Peter Collins bästa insatser i sin racingkarriär, två gånger om fick han se sig slagen av en annan känd fabrikat från Birmingham (Jaguar) med två andra förare vid sin sida, belgaren Paul Frère 1956 följt av Stirling Moss året därpå innan bröderna Whitehead stod pall med ännu en andraplats med samma modell.
1959 var året då slitage ur radialdäcken skapat en del oro på tabloiderna men inte på en Aston Martin DBR1 som var specialbyggd för att kyla ner den raka sexcylindriga bensinmotorn på Mulsannerakan utan att hamna i turbulent luft framför en annan bil, även på nattetid i över 280 km/h, deras enda seger sammanlagt kom i grevens tid med Roy Salvadori och Carroll Shelby som drev bilens blodomlopp utan någon form av oljeläcka före målgång och med sig har man Maurice Trintignant som satte varvrekordet på den tiden och såg till att fabrikatet tog en lycklig dubbelseger tack vare ingenjörsarbetet ledd av en viss John Wyer som var taktisk med ett välorganiserat arbete vid depåmuren och hans högra hand, förbundskapten Reginald Parnell kände sig lyrisk efteråt i och med tävlingskarriären som förare slutat tomhänt efter sex framträdanden.
Framhjulsdrift på Le Mans är en utdöd klenod eftersom dagens racerbilar förlitar sig med motorn i mitten eller bakom framaxeln och ska vara bakhjulsdrivet för bättre viktfördelning.
1927 fick två franska ingenjörer uppfinna en fantastisk liten gimmick som gjorde André Citroën ganska förbryllad på sitt huvudkontor i Paris 6: e Arrondissement, att driva bilen med enbart framhjulen kan vara svaret på vardaglig bilkörning men i moderna tidens tävlingskalender har den här typen av arkitektur blivit "Common practice" inom standardvagnsracing där framdäckens kontaktyta framstår som ett stort samtalsämne hos olika bilingenjörer.
Jean-Albert Grégoire och Francois Fenaille kunde se sin skapelse Tracta Gephi platsa sig bland de tio bästa på Sarthe-regionens korrugerade asfalt mellan 1927 och 1930, de facto är 90 % av bilpoolen förlitade till drivning med framhjulen tack vare uppfinningen som satte Frankrike på innovationskartan eftersom dagens bilar inte har transmissionstunnel emellan baksätena på låt oss säga en Peugeot 407, idag är en kvarvarande Tracta Gephi välbevarad på en bilmuseum utanför Roubaix där en viss köpare tvättar för hand kylargrillen gjord av mässing.
Historiken säger att Le Mans 24 timmars överträffar grejer som social instabilitet, krigets utbrott och pandemier som väntar.
Efter Spanska sjukans bittra eftersmak och dominansen av Bentley i de tidiga åren hade 1936 års upplaga av långloppsklassikern blivit inställd p.g.a. fackarbetarstrejken en hel sommar, sedan bombattentaten över hela kontinenten kunde resten av ACO: s ledning samarbeta med Röda Korset hjälpa volontärerna med att skriva tusentals brev till anhöriga som förlorat sina nära och kära i sviterna av deportering och fängelsestraff utan rättegång, vid efterkrigstiden kan racets pånyttfödelse bli fördröjd med ett eller två år p.g.a. ett dödsfall, en av dem är ACO: s verkställande direktör Gustav Singer och överlåtit Paul Jamin att styra den ideella organisationen innan alla stora biltävlingar återupptas redan 1949.
Ombyggnadsarbetet av huvudläktaren inför 1956 års upplaga var ledd av Maxime Boyer som blev adlad av Frankrikes statsminister för sin insats, ja detta är klubbat efter att fansen respektive organisatörerna ville läka såren till följd av läktarkatastrofen där föraren Pierre Levegh och 83 åskådare omkom i en hemsk eldsvåda, flera årtionden senare hade pandemin spelat en viktig roll bland parlamentariker gällande publikrestriktionerna efter antalet smittade och inlagda på intensiven fördubblats men ändå fick Toyota sätta prägel på segersviten om man inkluderar en junihelg med att spela Le Mans 24 timmars i det prisbelönade TV-spelet Project Cars 2.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar