Nåväl, del 32 av en serie inlägg om Le Mans 24 timmars djupa historik inför årets upplaga som är den nittioförsta i ordningen med ett speciellt firande att tillägga, ja det anrika biltävlingen firar 100 stearinljus i år och prinsesstårtan skall fördelas både på och utanför faciliteterna runt den 13.6 kilometer långa slingan.
Bruce McLarens egenetablerade märke hade enligt gamle BBC-ankaren Jeremy Clarkson den högsta vinstkonverteringen i Formel 1 mellan två olika perioder (1984-'93 respektive 1997-2008) med förare som Alain Prost, Ayrton Senna, Mika Häkkinen, David Coulthard och Kimi Räikkönen, vad som är utmanande inför andra halvan av 1991 är att fabrikatet med bas i Woking vill försöka slå etablissemanget med en superbil formgivet av designgurun Gordon Murray och jobbet utfördes på rekordtid tack vare kompetens från ingenjörstrion Neil Oatley, Steve Hallam och Henri Durand vid varsin ritbord.
McLaren F1 lanserades på fredagen den 29 maj 1992 vid båtvarvet utmed tobakskedjan och swimmingpoolen, mycket till många glada miner från ledningen inte minst med Ron Dennis i spetsen eftersom hans adepter var på gymmet och tränade för fullt inför kvalet, kunderna som ville köpa till sig en civil version av superbilen med en central rattfattning och sittställning var väldigt förmögna med miljontals kronor i bagaget, de flesta var musiker eller skådespelare av högsta rang men det stoppar inte några aktörer som ville konvertera en vanlig F1 till en GT-racer som anpassar investeraren Stéphane Ratels milslånga dröm och det var att grunda en racingserie med tillämpad regelverk (BPR-serien).
17 juni 1995 var tiden kommen för sju stycken McLaren F1 GTR att äntra scenen på Circuit de la Sarthe, två av dem hamnade hos GTC-stallet i Gulf-färgerna, fransmannen Fabien Giroix köpte en sådan och målat den i mörkblått, Harrods-ägarens kusin Moody Al-Fayed anlitade Justin Bell och hans pappa Derek inklusive Andy Wallace och Paul Lanzante folierade sin bil mattsvart med UenoClinics klistermärken, i slutändan kunde finländaren Jyrki Järvilehto; även känd på engelska som J.J. Lehto defilera till seger som första icke-LMP1: a högst upp på pallen tillsammans med Yannick Dalmas och Masanori Sekiya; därefter blev framgångarna ljummet med Team Bigazzis bilar slutade fyra och elva 1996, ett år senare fick två av GTC-stallets tre bilar brinna rejält, ett i kvalet och ett på slutet av racet med Andrew Gilbert-Scott bakom ratten och AC Schnitzers kvarvarande McLaren kilade på en andraplats bakom Tom Kristensens Joest Porsche, livscykeln på Le Mans flaggats av med en fjärdeplats 1998 när Marc Sourd delade styrningen med Nick Masons tidigare ledsagare Steve O'Rourke innan motorn skulle hissas upp och tas om hand av Williams F1 med BMW: s enda fabriksbil i högsta klassen V12 LMR.
https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/mc-laren-une-f-1-pour-les-24-heures-57422
Japans representation på Le Mans vid tidigt 1990-tal handlade om tuffa tag i jakten om mästarbucklan efter att ha sett Honda som motorleverantör till Williams respektive McLaren ackumulerat fem konstruktörstitlar mellan 1986 och 1990.
På en inte lika varm torsdagseftermiddag hade Mark Blundell som tidigare varit en meriterad testchaffis hos Williams F1 visat lite klass ombord en fabriks-Nissan som drevs av en V8 med dubbla Garrett-turbon, han åkte riktigt fort även om han slåss med ratten för att få rätt balans i chassit utan servo och andra elektroniska hjälpmedel, hans kvalvarv mätte sig som en av de bästa i Le Mans-historia och avslutat med att slå Jesus Parejas tid med hela sex sekunders marginal, upp mot racet som gick klockan 16:00 på lördag var Nissan chanslösa mot självaste Jaguar som hade en mycket starkare laguppställning, lägg därför till Martin Brundle som inhoppare till en skadeförföljd Eliseo Salazar och kompletterat sabbatsåret från Formel 1 med just seger i långloppsklassikern tillsammans med John Nielsen och Price Cobb.
Mazda 787B med den högljudda Wankelmotorn är en legendarisk racerbil att hålla ögonen på, både i verkligheten och på Gran Turismo-seriens TV-spel när titeldrömmen cementerades på rätt tidpunkt, vid början på juni 1991 fick Sauber Mercedes återvända till Le Mans efter att ha bojkottat föregående årets upplaga av säkerhetsskäl, Peugeot debuterade med sin 905 och Mazda hade kvar en armada av tre stycken fabrikstrimmade 787B medan en viss Michael Schumacher hade varit här bara en gång i sitt liv innan livet som F1-stjärna vädrade som en blixt ur klar himmel, efter att Jochen Mass kastat in handduken fick en annan erfaren tysk i form av Volker Weidler rulla vidare till vilt jubel från supportrarna på huvudläktaren innan förarbyte, de japanska kommentatorerna Toshihiro Suzuki och Hideshi Matsuda fått brista ut i glädjevrål på hytten när de såg den orangea Mazdan korsa mållinjen som segrare, i varenda tidningsartikel har Mazda blivit det första japanska bilfabrikatet att vinna Le Mans 24 timmars med ett stjärnspäckat lag som förevigats på vinnarlistan, bland annat F1-chaffisarna Bertrand Gachot och Johnny Herbert som körde sista stinten med trötta armar och ben när musklerna kändes alltför ömtåliga i höga farter på raksträckorna.
https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/1990-1991-le-soleil-levant-brille-sur-les-24-heures-57426
Hollywoodskådisarnas entré på Le Mans ledde till flera inskrivna regler som hänvisats med lös papper varpå inträdesbiljetten på VIP-logen sägs kosta mer än en vanlig åskådarbiljett på huvudläktaren eller funktionärsposteringen.
Några exempel på dessa faller hos de lokala stjärnskotten nere i sidlinjen; Alain Delon i yrket som Frankrikes bäst betalde TV-personlighet stegade uppför startkuren tillsammans med ett par ordningsvakter för att flagga igång 1996 års upplaga av långloppsklassikern, sex år senare fick Luc Besson ta med ett tiotal ljudtekniker och assisterande kameramän för att utföra ett extrainsatt uppdrag i vardagen, han fick lov av Canal+ respektive ZDF och TV4 att regissera en långfilm baserat på Jean Gratons tecknade seriefigur Michel Vaillant; på den mekaniska sidan hade monsieur Besson pratat med Lola Cars VD Rupert Manwaring om att låna två stycken tävlingsbilar av modell B98/10 med Judd-motor utvecklade av DAMS som medverkade i filmatiseringen.
Förr i tiden hade Paul Newman tagit initiativet att tävla på Le Mans hela vägen in i det sista med en jättefin andraplats sommaren 1979 ombord en Porsche 935 varpå hans franske skådespelarkollega Jean-Louis Trintignant fått varenda gång suttit och tänkt på Sir Jackie Stewarts löfte om varför motorsporten är jättefarligt för dem som inte har bra erfarenhet men hans äventyr 1980 slutade i ren besvikelse med nästan exakt samma bil som amerikanen hade tävlat med, flera årtionden senare hade fyra kända skådespelare vandrat bakom depåmuren för att njuta av den färgstarka stämningen, bland andra Keanu Reeves och Cockney-grabben Jason Statham medan Rush Hour-stjärnan Jackie Chan stod som DC Racings ägare och glädjevrålat efter att ha sett båda sina LMP2-bilar på prispallen 2017 och Michael Fassbender precis som Patrick Dempsey kört en stint som förare i GTE AM-klassen trots några tuffa krav vid sidan om.
https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/quand-les-stars-jouent-les-starters-57428
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar