Mercedes årliga försäljningskurva föll som en sten under fjolåret trots högkonjunkturen i andra regioner än vårt avlånga kontinent.
Efterfrågan på elbilar i EQ-familjen var långt ifrån alla förväntningar, speciellt när inreserestriktionerna under spåren av pandemin ledde till en begränsad fabrikationstid liksom brist på halvledarkomponenter med exakt samma utgående kompromiss, flaggskeppen S-klass, EQS och Maybach EQS SUV växte enligt statistik efter Daimlers expansion av underleverantörer inom själva tankekartan, mellan december 2021 och september 2022 hade hela 90 000 sålda lyxbilar svarat med fem procent av den totala lönsamheten jämfört med föregående period i och med att modeller som EQB respektive EQE blivit hyllade efter de högre säljsiffrorna i USA.
Daimler AG: s svenska ordförande Ola Källenius gav enligt pressmeddelande på Autocar en varningssignal kring säljkurvan på laddhybrider jämfört med andra halvan av 2021, han klargjorde att rivalen från München (BMW) sålde mer elbilar per capita än någon annan bilfabrikat och det snackades också om planen på att bygga ett eget laddstation med ett nätverk som mäter hela 350 kW, beskedet kom som en blixt ur klar himmel efter uttalandet på Daimlers högkvarter i Stuttgart.
Några veckor senare kom bakslaget som uppdagades på fel plats vid fel tillfälle när en redaktör i tyska finanstidningen Handelsblatt sa att man suddar bort EQ ur modellnamnen, svenska biltidningen Teknikens Världs redaktör Peter Klemensberger hävdar att själva varumärket kommer istället användas som mobilitetstjänst till deras egenkonstruerade laddstolpar men någon bekräftelse från Ola Källenius och hans entourage gällande de läckta uppgifterna är falska om inte rättningen överförs till Medieombudsmannen.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bilbranschen/mercedes-lagger-ned-eq/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar