Dags att koncentrera oss på ett långt inlägg om historiken bakom världens mest kända race i bilracingens kalendarium med en kvartett av berättelser ur olika genrer.
Efter distansrekordens olika utgångslägen så råder mycket uppmärksamhet kring vilka förare eller fabrikat som tagit Pole position inför lördagens startskott på en varm början eller mitten på juni, kvalpassen som enligt tradition utförs på onsdag respektive torsdag med olika klockslag har varit signifikativ genom alla årtionden och varenda förare ville hitta rytmen mellan maximal prestanda och millimeterperfekt chassibalans, allt detta sammansvetsas mot tidtagaruret framför ögonen på åskådarna sittandes vid sidlinjen eller i TV-soffan och här är det äran som räknas eftersom det råder ingen tvekan om vem som är snabbast på en specifik sektor enligt Neel Janis uttalande.
Mellan 1923 och 1962 hade motorns slagvolym avgjort vilken bil som skall sitta längst fram i ledet bakom depåmuren, tolv månader senare fick kvalificeringen utföras för allra första gången när den sanslösa farten spelade en viktig roll om föraren sköter jobbet ensamt samtidigt som sekundvisaren tickar iväg, med de kombinerade träningspassen som snabbt ändrar paradigmskifte i de senare åren under det moderna VM-sammanhanget hade de absoluta kvalrekorden skapat mycket ramaskri hos flera fabriksteam före införandet av BoP-regeln i Hypercar-klassen, bästa exemplet var Kamui Kobayashis varvtid på 3:14.791 som betyder att rekordet sett till snitthastighet från 1985 med Hans-Joachim Stuck var slaget med råge, i dieselmotorernas tidsålder var singulariteten i jämförelse med de bensindrivna LMP1-bilarna större än normalt, bara när Peugeot var kvalsnabbast fyra år i rad mellan 2007 och 2010 innan Audi fått bryta "Blå tågets" stryptag.
Enligt färsk statistik hade ingen kompletterat den heliga treenigheten i långloppsklassikerns "Hall of Fame", d.v.s. Pole position, snabbaste varvtid och tävlingsseger men tio stycken förare fått konvertera Pole position till ett utfört uppdrag över 24 timmar, bland andra Henri Pescarolo, Jacky Ickx, Michele Alboreto, Tom Kristensen och André Lotterer medan Stéphane Sarrazin gör sällskap med Kamui Kobayashi som enda förare att ta hem tre raka Pole positions i den exklusiva skaran.
https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/p-comme-pole-position-performance-absolue-et-prestige-57460
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar