Idag har jag sparat det bästa till de sista enligt utsago och jag förvisso kommer att avsluta denna fina serie med att skriva några korta berättelser inför det storslagna motorfesten om cirka ett par veckor.
När myten och legenden bjuder in pilgrimerna på ett stor folksamling i centrala stan kan ingen slå en inbjudan bakom kulisserna på invägning i Place des Jacobins, majoriteten säger att klassikern över 24 timmar är stämningsfull oavsett väderlek känns som en tillfällighet, efter testdagarna och in mot den riktiga tävlingsveckan kan hjärtats rytm fördubblas medan lagandan i vardera kategori blir tre gånger mer intensiv än i Formel 1 eller V8 Supercars men oss turister emellan är det rätt läge för supportrarna som hejar på sitt favoritmärke att drömma om mötet mellan olika förare bakom staketet, fråga om en autograf eller självporträtt på din smarta telefon och zooma in fronten på till exempel en Ferrari 550 GTS.
Kontrollstationerna på besiktningen delas in i ett par distinkta moment, först skall bilarna hjulas in till första stationen för vidare mätning och vägning innan man får klartecken från Bilprovningens nissar och sedan får förarna respektive depåpersonal tillkallas för ett lagfoto framför ögonen på fansen, traditionsenligt hade intervjuerna på hytten blivit "Common practice" när massmedia attraherade publiken på senare år, ta till exempel invägningen från anno 2003 där Audi Sport Team Japans förartrio Jan Magnussen, Marco Werner och Seiji Ara svarade på programledarens konkreta frågor inför kvalet och det lilla inslaget finns på YouTube när summeringen på DVD laddades upp för dryga tretton år sedan.
Att göra en modern inkarnation av förarparaden på en fredag som vilodag fattades redan 1995 när någon högt uppsatt delegat inom ACO föreslagit att hämta inspiration ur Indy 500, hela följarskaran med morgondagens entrébiljetter i fickan samlades runt centrum för att höra blåsorkestern spela saxofon och klarinett medan förarna presenteras i baksätet på en veteranbil genom kullerstensvägarna och första gången jag såg en förarparad på ett TV-sänt dokumentär var runt sensommaren 2009 när en kvinna i medelåldern ville träffa sin favoritchaffis, ni vet fransosen Nicolas Minassian som var snubblande nära att slå Audi i en Peugeot på blött väglag.
Framtidens teknik är den avslutande temat som jag skall skriva om innan trafikljuset klockan fyra på lördagen slår om till grönt, för att minska koldioxidpåverkan kan de närmaste årtiondena inom bilindustrin luta sig mot vätgasdrift även om saker och ting känns mycket svårbegripliga i en enda mening.
Utvecklingen går sakta framåt samtidigt som Artificiell Intelligens blev en politisk sakfråga i parlamentet, på den elektromekaniska marknadens sida hade laddtiden förlängts i hopp om att tanka batteripaketet till hundra procent men problemet kvarstår både civilt och i tävlingsform, att köra en helelektrisk tävlingsbil med uppslukad energi är okej på ett eller två sätt när Formula E drog publikrekord mellan 2018 och 2021 och motsatsen till full elektrisk kraft spåras till vätgasteknik i sin utvecklingsfas på personbilar med BMW som tänkbar exempel när de byggde experimentbilen Hydrogen 7 trots vidare problematik kring hur den fungerar i verkligheten.
Att köra bilen med vätgas kräver extra försiktighet när syret blandas med väte och ackumulerar en kemisk reaktion innan vatten släpps ut ur avgasröret utan grå rök från förbränningsmotorn, vid acceleration så tillåter rotationskraften ur fläkten att förbruka komprimerad luft med små marginaler och vid inbromsning så lagras elektriciteten via en kraftkonverterare in till gastanken och gör att batteriet laddas i en snabbare takt jämfört med en vanlig hybrid men problematiken säger att man behöver komprimera gasen till minst 700 bar och utvärderingen experimenterades på långloppsracingens Europamästerskap förra året när ett team av ingenjörer från KTH respektive flera andra högskolor runtom i Frankrike arbetade 24 timmar om dygnet för att finjustera motorns grundinställningar i hopp om att minska kväveoxidutsläppen med hela 80 procent och Pierre Fillon från ACO: s säte talade klarspråk när en separat kategori för vätgasbilar tillåts om cirka två år via ett dekret som undertecknats av kollegorna i ledningen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar