Kvällens stora kolumn i VM-kalendern kommer stå skrivet i himlavalvets lysande stjärnkonstellation för Le Mans 24 timmars, världens mest anrika bilevenemang är nu uppe i sitt 100: e upplaga och självklart det ska firas ju med prinsesstårta i logen och några roliga aktiviteter på konsertscenen respektive lekparken utanför Virage du Raccordement nästan hela helgen.
Förhandssnacket innan tävlingsveckan startar på onsdag kommer handla om de nya reglerna som rör antalet säkerhetsbilar med syfte att producera en "Grandstand finish" för allmänheten, ta till exempel hur Marlboro Peugeot redan 2011 fått sina bilar att utföra ett depåstopp under gul flagg men dröjde länge med att växla till grönt ljus och ställa sig längst bak i kön, det var ju den här grejen som fick Autosports mest etablerade ordvrängare Gary Watkins att ryta ifrån i en kommenterande opinionsundersökning, det mest vinkelräta syftet med att lajna upp ordningen sett till kategori har varit en liten kluring och tänk på exemplet som visades i juni 2018 då en rosa Porsche 991 RSR gagnade ett försprång på två minuter ner till närmaste bil och inte förlora ledningen nästan hela dagen, det fanns ingen förklaring till varför det har hänt så men ur min synvinkel var beslutet iscensatt av tävlingsledningen i samspråk med Olaf Manthey; förbundskapten i Porsches GTE Pro-satsning. Bilsportens kräver disciplin och Fair Play från förare ur olika klasser, det är ju därför som implementeringen av virtuella farthållare i Formel 1 vidtogs efter vattenplaningen som skördade livet ur en lovande stjärnskott på Suzuka och i långloppsracing hade samma sak skett med införandet av "Kod 60" och dubbla gul flagg, tre minuters fördel på Monza räcker till att leda racet med ett varvs försprång till närmaste konkurrent och kanske kan den äldre tumregeln på Le Mans varit en liten gimmick sedan det skiljde fjorton sekunder mellan ettan och tvåan år 2011, något som påminner mig om Allan Moffat och Colin Bond efter målflagg på Bathurst 1977.
Porsche Team Penske har sedan tidigare skickat en tredje fabriksbil tillsammans med två reguljära ekipage i detta VM när Nick Tandy, Felipe Nasr och Mathieu Jaminet får hjälp av André Lotterer, Michael Christensen och de andra att ge laget en efterlängtad seger sedan 2017 då Timo Bernhard tystade kritikerna efter ledarbilens elektriska kortslutning med fyra timmar kvar till den rutiga flaggan, samma besked gäller även hos Cadillac efter att Ganassi-teamet skickade ut den andra fabriksbilen och på exakt samma linje får Action Express Racing rulla in sin vagn med förartrion som vann Sebring 12h för dryga tre månader sedan.
Lamborghini-fansen från hela kontinenten har sedan i våras utlyst ett glädjevrål men bilsportfanatiker generellt kommer nog trycka på panikknappen när f.d. Toro Rosso-kuggen Daniil Kvijat skriver på en treårig kontrakt med fabrikssatsningen i VM-sammanhangets kungaklass, han kommer trots innehav av ett italienskt tävlingslicens elitsatsa med ett toppteam varpå högsta chefen Giorgio Sanna säger enligt Autosport att beskedet välkomnades med ett stärkt självförtroende och utföra huvudarbetet med att närvara på arbetsbordet med ingenjörsteamet tillsammans med tre andra kontrakterade förare i branschen (Andrea Caldarelli, Romain Grosjean & Mirko Bortolotti).
Peugeot Sport kommer från och med testveckan ända in till startskottet på lördag den 10: e juni tävla med sina 9X8 Hypercars i en annan foliering jämfört med genrepet på Spa, färgsättningen är i mina ögon en blandning mellan retro och futurism eftersom den vita basfärgen har ett direkt samband med de ikoniska ögonblicken från 1992 och '93, blått med små inslag av rött och neongult ger också direkta vibbar från de senare åren under diesel-eran och jag tycker att bilen i speciallackering ser bättre ut än betongväggens nyans när den rullar i hög fart genom Mulsannerakan och de svepande svängarna och på konsertscenen kommer fyra riktigt stora stjärnor sätta fot till publikens förtjusning genom hela tävlingsveckan, bandet Razorlight visar upp sig på torsdagskvällen efter kvalificeringspasset, på fredag när förarna tar tjänstledigt skall Bob Sinclar ta sina långa trappsteg och knappa på keyboarden innan Mika festar loss på racets små timmar.
Jacques Villeneuve kommer som befarat missa det stora spektaklet framför en kvarts miljon åskådare på läktarna p.g.a. pappaledighet men det råder några ovissheter i schemat, kanske kan en återkomst på Fuji Speedway vara aktuell enligt Vanwalls stallchef Colin Kolles beräkningar men valde att dra in licensen efter kritiken han mottagit på belgisk mark, tills dess kan fransmannen Tristan Vautier fylla den forne F1-världsmästarens skosulor i partnerskapet med Esteban Guerrieri och Tom Dillmann; på måfå hade Tristan inte kört så värst mycket under 2023 när kontraktet med Ganassi-teamet revs efter fjolårssäsongens finalomgång i WeatherTech-serien men hoppas på något bättre framför hemmapubliken på Le Mans, några dagar senare fick ACO: s verkställande direktör Pierre Fillon utse Tom Kristensen till evenemangets "Grand Marshal" följt av Toyota Motor Corporations ordförande Akio Toyoda som tilldelas utmärkelsen "Spirit of Le Mans", under mitt eget födelsedagskalas veckan innan startskottet kunde jag se ett videoklipp på Ferraris officiella webbsajt om hur sportprototypen 499P: s KERS-system egentligen fungerar med en djupare förklaring på fördelarna med elmotorn som genererar reglerad kraftåtgång när den jobbar ihop med bensinmotorn enligt BoP-bestämmelserna vilket är annorlunda än i Formel 1 sedan 2014 med hybridregeln, vidare mot de tekniska ändringarna så hade FIA enligt italienska biltidningen Autosprint räknat ut hur många kilo barlast man adderar till hundraårskalaset på Le Mans, den största ändringen föll hos fyra olika fabrikat medan resten behöll plus minus noll i protokollet, däribland Peugeot trots mer vrid ur motorn och Toyota lägger till hela 37 kilo eftersom bilen väger tyngre än Ferrarin, Porschen och Caddyn efter tredjeplatsen senast på genrepet i Ardennerna.
Efter testdagen är det dags att ta fram kollegieblocken och skriva referenstiderna när kvalet körs på både onsdag och torsdag för de två första träningspassen skall enligt tradition bygga på snabba varvtider i en kombinerad pass medan de sex bästa från varsin kategori tävlar om "Hyperpole" ända sedan den instiftades anno 2020 som en del av ett nytt tekniskt reglemente inför året därpå med Hypercars när LMP1 skrotades efter många framgångar med olika fabrikat. Toni Giovinazzi sa enligt Autosport att testkörning är bara testkörning, han tyder på att Toyota har mer erfarenhet på sin sida medan Peugeot, Porsche eller varför inte Cadillac knappar in tidsmässigt vilket det visade sig på öppningspasset inför kval och avslutande nattskifte och fram mot onsdagskvällens pass så fick man se en röd flagg hela två gånger om p.g.a. en krasch, först en kollision på Virage du Raccordement där Matthieu Vaxivière blev påkörd bakifrån och sedan en mystisk krasch någonstans vid Porsche-kurvorna, jag misstänker att ynglingen från Danmark Malthe Jakobsen tros ha orsakat en kollision med Neel Jani och väntas få flyttas ner tre placeringar som bestraffning, på långa vägar fick Toyotas förbundskapten Rob Leupen se sig jätteförtvivlad när både Antonio Fuoco och Alessandro Pier Guidi ombord varsin Ferrari klämma till några sjukt snabba varv i den nedåtgående solen utan trafik framför ögonvrån, deras motsvarighet Antonello Colletta höjde näven bredvid Ludo Lacroix som ansvarar för bil #50 med ena näven på tangentbordet när provisorisk Pole position inför Hyperpole låg inom räckhåll, Peugeots stallchef Jean-Marc Finot vandrade fyra kvarter bort för att bli tröstad av sin högra hand Chip Ganassi efter att det ena av den sistnämndes två fabriksstall lämnats utanför sista gallringen och på Porsche Team Penskes läger hade Urs Kuratle gratulerat kollegan Thomas Laudenbach när matchen om första startled ser ut att bli lika hårfint som i det senaste dygnet efter att ha sett Laurens Vanthoor toppa listan i nattpasset.
Före de sista träningspassen respektive Hyperpole uttryckte Renger van der Zande en oroväckande scenario gällande konkurrenternas bilar som är byggda enbart för att slipstreama på raksträckorna, nederländaren pekade ut Porsche Team Penske som hade bättre toppfart genom Cronk-y-Voddy Straight än de båda fabriks-Caddyn trimmade av Ganassi-teamet, kollegan Sébastien Bourdais tillägger att man behöver mer omvänd grepp mellan Indianapolis och Arnage men chockvågen kvarstod efter en slag i magen gällande BoP-bestämmelserna som klubbats av FIA. AF Corse Ferrari fortsätter att toppa listan med Antonio Fuoco i spets tillsammans med sin erfarne landsman Alessandro Pier Guidi; precis bakom hittar vi de båda Toyotorna och närmast de två framförvarande fabriksbilarna hittar vi Antonio Felix da Costa i en gyllene Porsche trimmad av kundleverantörsteamet JOTA eftersom LMP2-ekipaget sitter längst upp i toppen av kategorin och Francesco Castellacci vinner dragkampen bland produktionsbilarna, trettio minuter varar torsdagskvällens Hyperpole när åtta bilar från respektive klass ger sig ut för att slåss om snabbaste varvtid, entusiasmen nere i AF Corses garage gick i högsta tonläget när Antonio och Alè på egen hand låste in varsin Ferrari som etta och tvåa i detta spännande kvalformat, kampen om de resterande placeringarna stod mellan Toyota, Porsche Team Penske och Cadillac för hela slanten, med ynka fem minuter kvar så stoppades passet p.g.a. brand vid slutet på Mulsannerakans första sektion och det var Sébastien Bourdais vars gulsvarta Cadillac fattade eld till Laura Klaysers tårfyllda ansiktsuttryck framför TV-producenten, Crew Chief Rickie Davis sa till sina kollegor internt att hydraulisk vätska som tog sig in i motorns insugskammare var ju allt som orsakade branden i motorrummet och tredje startplacering kunde ha bärgats efter att tävlingsledningen fått stryka fransosens varv p.g.a. "Track limits" i utgången på Virage du Karting, initialt fick Toyota stå pall genom att bredda ut marginalen till Penske-chaffisarna Felipe Nasr respektive Frederic Makowiecki; i LMP2 var Paul-Loup Châtin snabbast framför sönerna till gamla F1-stjärnor Pietro Fittipaldi och Louis Deletraz medan Ben Keating gav Corvette Racings personal en sista önskan innan uttåget ut bilracing med Pole position i GTE AM framför Ahmad Al-Harthy och de privatanmälda Ferrarin på listan.
Duggregnet tilltog en halvtimma före start och personalen arbetar febrilt med att lägga på antingen ett set skrubbade intermediates eller ett nytt set "Full wets" utöver slicksen oavsett gummiblandning, på första startled sitter de båda AF Corse-bilarna med en Toyota och en Penske Porsche närmast bakom medan Peugeot och Cadillac får ett tufft jobb lite längre bak i Hypercar-fältet vilket oroar de båda fabrikatens chefer Jean-Marc Finot och Chip Ganassi; basketstjärnan LeBron James får äran att flagga av det anrika bilsportevenemangets hundraårskalas till en hårresande jubel från fansen om inte Team Gickenhaus nummer 708 tvingas starta från depån p.g.a. växellådsbyte efter uppvärmningen, 61 av 62 bilar rycker iväg för det långa äventyret när Dunlop-chikanen väntar på det allra första varvet, två av fyra Ganassi-bilar genade i Astro-turfen för att undvika mer kaos och tur att alla bilar svängde säkert men sedan smäller det på Mulsannerakans mellersta sektion; Jack Aitken i Action Express-Caddyn fått allvarliga skador i framvagnen respektive länkarmen och jag tror att britten ormade under acceleration och säkerhetsbilen kallas ut med omedelbar verkan, nytt för 2023 är att man skickar ut bara en "Pace Car" istället för den sedvanliga tre p.g.a. skenmanövern som klubbats av ACO: s ledning och det fick Pascal Vasselon från Toyota att ryta ifrån, framme vid omstarten har bataljen mellan Ferrari, Porsche och Toyota gått från extra försiktighet till utomordentlig galenskap med team formation bland topplagen trots att Penske-bilarna hamnar i dragkamp med Earl Bamber ombord den blåsvarta Cadillacen, bara tre varv efter omstart fick Nicklas Nielsen ta chansen att komma in i depån och toppa upp 20 kg bensin i tanken och köra en jättelång andra stint innan förarbyte följt av andra ekipage som åkte in flera varv senare.
På ingången mot Dunlop-chikanen så kanade Rodrigo Salles i en gyllene Nielsen Racing-trimmad Oreca rakt fram och smällde hårt in i betongmuren, noskåpan höger fram ser inte ganska kry ut och tävlingsledningen aktiverade racets första "Kod 60" samtidigt som Sébastien Bourdais fick äntligen komma in för full service efter femton varv på en s.k. "Long run", en och en halv timma in på loppets framfart har Toyota #8 tagit över ledningen från AF Corses starkaste kort James Calado i bil nummer 51 och på funktionärspostering nummer 32 hade en jättesmäll inträffat när Ricky Taylor ombord Tower Motorsports LMP2-bil var med om en märklig krasch och Eduardo Freitas tillsätter ännu en "Kod 60" för att få väck helgens olycksfågel likaså Ulysses de Pauw ombord en privatanmäld Ferrari 488 GTE som missbedömde situationen och gled rakt in i bakvagnen på Sébastien Bourdais under Dunlop-bron, Ganassi-teamets grupp mekaniker hjulade in den olycksdrabbade kärran för vidare utredning medan Laura Klayser vet att det är långt upp till att slåss om segern eller podiet, med "Kod 60" borttaget på olika delar av banan så är kusten klar för hela startfältet, äntligen kan AF Corse-bilarna få upp farten och ge Porscharna och Toyotorna en liten match innan Earl Bamber ska sitta länge för bensinpåfyllning och däckbyte fram till nästa stint respektive förarbyte vid nästa skifte; Christensen och Nasr däremot låg bra till som etta och tvåa för tillfället men har minst ett varv på sig innan service i Porsche Team Penskes läger framför ögonen på tekniska direktören Urs Kuratle.
Antonio Fuoco har tagit sig förbi Mike Conway vid innerspåret på Mulsannerakans mellersta del till en fjärdeplats så här långt men italienaren ombord den röda Ferrarin med gula ränder har långt upp till Laurens Vanthoor samtidigt i GTE AM fick Claudio Schiavoni krascha rakt in i Ryan Hardwick på utgången av S de la Forêt, ännu en "Kod 60" fick aktiveras på samma ställe där en tidigare incident med Casper Stevenson ledde till ramaskri i paddocken och händelseförloppet fortgår med mer depåstopp att tillgå för dem som slåss om hundraårsbucklan, i Peugeot-lägret kunde Jean-Marc Finot småflina lite grann innan Gustavo Menezes traskade in för service från andraplatsen men på Mulsannerakan har ännu en krasch inträffat och jag misstänker att Fred Lubin hamnade på tvären och kanade rätt in i ena framhjulet på Mikkel Pedersens Porsche 991 RSR, man borde nog få ut säkerhetsbilen igen men Eduardo Freitas sa till funktionärerna att skräpet måste sopas bort snabbt, spelet ändras när regnet tilltog under de närmaste 20 minuterna i och med att Toni Giovinazzi satsade på yttern förbi kundleverantörs-Porschen innan man slår av på farten p.g.a. en "Kod 60 utmed Tertre Rouge och Mulsannerakan. Säkerhetsbilen är i tjänst när det vattenplanar genom de svepande svängarna, en av Glickenhaus-bilarna stannade på ett vägskäl ut i Porsche-kurvorna och Scott Dixon var snubblande nära en träff med stålräcket på insidan, dataingenjören i AF Corse Ludo Lacroix chansade med att ta in båda sina bilar för att skruva på ett set full wets eftersom hällregnet kommer ställa till mycket kaos, speciellt genom Cronk-y-Voddy Straight och Indianapolis och efter gamblingen satt av Ferrari så leder Gustavo Menezes i sin Peugeot 9X8 till lättnaden från Brice Gaillardon sittandes på det franska fabrikatets Mission Control och flera varv senare tappade Jean-Eric Vergne fästet ut ur Mulsannekurvan in mot Cronk-y-Voddy Straight under perioden bakom dubbel gul flagg.
Efter många eländiga kilometer bakom säkerhetsbil är det återigen upplagt för en omstart, tyvärr hade fyra av de 62 deltagande brutit loppet, alla på grund av en krasch vilket skapade oreda bland funktionärerna som sopar bort en hög med bråte mitt på körfälten och fyra i bredd genom Mulsannerakan gjorde att Toni Giovinazzi, Miguel Molina och Dane Cameron slungade sig förbi en chanslös Alex Lynn medan den gyllene kundleverantörs-Porschen som rattas av Yifei Ye klämmer sig in i en överraskande ledning före fabriksbilarna bara för tillfället och Julien Canal fått stopp i maskinen efter en yster dans ut ur andra chikanen på Mulsannerakan, tyvärr för Renger van der Zande och för hans Crew Chief Rickie Davis har Cadillac #3 dragits med en minuts Stop & Go-bestraffning för något otillåtet i samband med ett depåstopp samtidigt som Miguel Molina använde extra energi ur batteripaketet och utfört en patenterad omkörning på Camerons Penske-trimmade Porsche 963, för Toni Giovinazzis vidkommande hade en "Kod 60" aktiverats på fel plats vid fel tillfälle och orsaken till varför är skräp som legat kvar på slutet av Porsche-kurvorna medan Kevin Estre krypkör sin Penske-bil med punktering höger bak enligt Urs Kuratles utsago och såg omedelbart på monitorn att lagkamraten Dane Cameron missbedömde kurvtagningen och tappade tredjeplatsen till Giovinazzi ombord Ferrari #51 innan en ny "Kod 60" tändes på nedför Cronk-y-Voddy Straight, ynglingen från Kina Yifei Ye gled brett utanför och tappade motorhuven på sin satellittrimmade Porsche efter kontakt med däcktraven och det öppnar upp sig för ledarklungan ledd av AF Corses båda bilar när en Full Course Yellow utfärdas precis innan Miguel och Toni viker in i depån för ett obligatoriskt bensinstopp och kanske gynnar Peugeot #94 en aning med Loïc Duval sittandes på sin mobila arbetsplats och utför sitt livs viktigaste skifte.
Thomas Laudenbach nere i Porsche Team Penskes garage slängde kulspetspennan på marken sedan något märkligt hade inträffat utmed Mulsannerakan, bil nummer fem med Dane Cameron ombord sa via radio till strategen att generatorn packade ihop och blev ombedd att starta om motorn, teamkollegan Nick Tandy åkte sexton varv på en hel stint innan depåbesöket sågs vara väl rutinerat och Ludo Lacroix på AF Corses läger tillfrågar sin spanske protegé om att skruva ner på motormappningen och minska på bränsleförbrukningen över andra halvan av varvet trots att Giovinazzi får lite häng i baksuget med grön flagg nästan hela bansträckningen förutom varningsflaggan på glänt vid Porsche-kurvorna, katastrof för Chip Ganassi när bil #3 fick straffas för inkorrekt körning i och med att fansen på sidlinjen kilar till närmaste pub och blicka framför TV: n en stor fotbollsmatch som markerats på magasinets tablå och aktiviteterna i depådiskarna når en mycket kritisk nivå med en mörkare kontrast i himlavalvet och belysta mittrefuger i motortrafikleden, punktering på en ljusblå Team Glickenhaus #709 kom som en förvåning efter förarbytet med Natanael Berthon in istället för Ryan Briscoe och hällregnet har återvänt eftersom vinden rör sig västerut på radarn, chansningen på regndäck vilar nu på toppteamens mekaniker och det blir många omkastningar i klassificeringen även om bromspunkten mot Indianapolis ser ut som en hockeyrink ungefär efter att Salih Yoluc krockade med en av Prema Powerteams rödvita LMP2-bilar och "Kod 60" på olika ställen har aktiverats ger ingen ursäkt hos teamägaren Angelo Roisín utan hörlurar längst bak i garaget och när klockan skall slå 23 inträffar nästa bakslag för Roger Penskes manskap, unge fransmannen Mathieu Jaminets bil gav upp på Tertre Rouge och det är nästan samma grej som teamkompisen Dane Cameron tidigare i racet; bränslepumpen slutade fungera och ställde till med ofattbara konsekvenser.
Det hände mycket på de små timmarna med vädret som fick ställa till oreda i alla riktningar, ledande Ferrarin med Alessandro Pier Guidi tappade fästet när han skulle runda en Aston Martin och förlorade ledningen till Nico Müllers Peugeot, flera minuter senare åkte Kamui Kobayashi på en häftig kollision med en Signatech Alpine som kördes av Memo Rojas och därmed tvingas bryta efter 103 inräknade varv innan svensken Tom Blomqvist var med om en olycka som orsakade bromsproblemen halvvägs nedför Cronk-y-Voddy Straight och utöver bataljen i LMP2 och GTE AM hade Peugeot #94 tappat åtta varv efter en krasch på Mulsannerakan som försatte Gustavo Menezes i rejäl knipa, sedan steg morgonsolen över Circuit de la Sarthe och försprånget mellan Toyota #8 och Ferrari #51 höll på att minska om inte något kaotiskt skulle inträffa på sluttimmarna och det fick ske i grevens tid när Vanwallen brann på utgången av Arnage samtidigt som Cadillac nummer tre ältade sig upp till en femteplats trots att man är ett varv bakom ledarklungan och hela tre minuter bakom tredjeplacerade Earl Bamber i en annan Caddy, aktiveringen av ännu en "Kod 60" klingade med tre fjärdedelars distans kvar av racet sedan Olivier Pla åkte av mellan Indianapolis och Arnage och när de dubbla gula flaggorna vevas på en del av banan så skickade AF Corse in bil nummer 51 till att utföra full service framför ögonen på lagets tekniska ansvarig Ferdinando Cannizzo; engelsmannen James Calado lämnade över till Toni Giovinazzi men försprånget i samband med depåstoppet utökades till fördel av Ferrarin med ytterligare femton sekunder till godo på Toyota #8 som redan bytte in Sébastien Buemi efter Ryo Hirakawas sensationella dubbelstint.
Bataljen om förstaplatsen sammanlagt breddats ut tidsmässigt med Toni Giovinazzi som är i toppform genom sina snabba tider över ett varv, tvåan Sébastien Buemi ombord den regerande mästarbilen klagar på graining i framdäcken och försprånget väntas utöka eftersom den erfarne schweizaren fick sin tid struket p.g.a. "Track limits", Mikkel Jensen i den bäst placerade Peugeoten ligger för närvarande på en femteplats totalt och har långt upp till Westbrook och Bourdais bakom ratten på varsin Cadillac, fansen kommer att äntra läktarsektionerna igen med syfte att se upplösningen på det anrika bilsportevenemangets hundraårskalas med mycket drama att tillgå och Ferrari #51 tappade värdefulla sekunder på det där viktiga depåstoppet med fem och en halv timme kvar till målflagg, förbundskapten Antonello Colletta skakar på huvudet efter att ha konfererat med ekipagets Crew Chief Steve Challis; ett par varv senare så hörs jublet från de trogna Ferrari-fansen på huvudläktaren när en ganska vaken Alessandro Pier Guidi slängde förbi Toyotan djupt in i slutet på Mulsannerakans mellersta del och med lunchtiden igång är försprånget mellan segerkandidaterna låg på dryga nitton sekunder varpå Brendon Hartley ville jaga varenda sekund på Pier Guidis Ferrari vid nästa stint och skådisen Michael Fassbender snurrar in mot Virage du Karting och träffade barriären riktigt hårt, tävlingsledningen hade inget val än att kommunicera med funktionärerna och ta ut en "Kod 60" för att sopa bort bråte och tyvärr har delägaren Patrick Dempsey lagt ner hörlurarna efter att ha sett alla fyra bilar förstörda i ett höj.
Pascal Vasselon från Toyota Gazoo Racings läger borde ha sprungit upp till AF Corses depådisk och bråkat verbalt med Ludo Lacroix gällande Brendon Hartleys katt och råtta-lek med Miguel Molinas Ferrari som legat hela sex varv bakom bil nummer 51, försprånget mellan Calado och Hartley utökats med mindre än fem sekunder och klockan vid startkuren tickar ner med över tre och en halv timme som återstår av racets 91: a upplaga, i backspeglarna fick AF Corses brittiske stjärna se i ögonvrån att hans nyzeeländske rival varit lite för het på bromsarna och genat Dunlop-chikanen även om Steve Challis lugnar ner stämningen inför nästa omgång service skrivet på whiteboarden och mer bestraffning att tillägga för Team Glickenhaus när Natanael Berthon drar på sig trettio sekunders Stop & Go för en "Unsafe release", nere i Peugeot-lägret hade bossen Jean-Marc Finot kallat Olivier Jansonnie till konferens kring vad som hade hänt med Jean-Eric Vergne; enligt hans utsago så föll noskåpan upp i luften och gått in i depån för att byta till en ny kolfiberdel men förlorade ytterligare ett varv på Cadillac #3 som körs av Renger van der Zande i samband med reparationsarbetet och styrväxeln höll på att bytas ut ett varv senare, de trefaldiga Le Mans-vinnarnas VD Linda Jackson har tagit på sig glasögonen och fått veta att strulet på bil nummer 93 kostar blod, svett och tårar medan någon mirakel måste krävas när kampen om segern mellan AF Corse Ferrari och Toyota darrar som en tryckkokare.
Dramatik på ingången av Arnage blev en avgörande faktor när Toyotas förbundskapten Rob Leupen hängde ner pannan sedan han såg japanen Ryo Hirakawa missbedöma inbromsningen mot 90-graderssvängen och fått sidepodsen på vänster sida en hårfin törn, meckarna hjulade in bilen och riskerar en kostsam reparation djupt in i hjulupphängningens bussningar men ger sig ut trettio sekunder framför Richard Westbrooks blåsvarta Cadillac och flera kvarter bort så vrålade AF Corses personalskara vilt framför ögonen på tekniska direktören Ferdinando Cannizzo; vilken lättnad från de tillresta fansen som följde upplösningens ultrahöga spänning och Steve Challis manade till Toni Giovinazzi att lugna ner en aning och ge full koncentration med retinan rakt fram i vägremsan, vi förutspådde hur Hypercar-klassen är fylld hopp och förtvivlan i varenda sekund vänta tills sekunddramat i LMP2 och GTE AM spelar en viktig roll med dryga timmen kvar innan ett meddelande på vykortet skall skrivas färdigt, med en liten del kvar av hundraårskalaset på Le Mans hade Michael Christensen setts krypköra enligt Livebilderna och det är tredje gången gillt som stackars Urs Kuratle fått se en av hans bilar dras med en genomklappning i motorrummet och med ett varv kvar kommer vi få skriva historia, för första gången sedan 1965 har "Il cavallino rampante" äran att få bära den rutiga flaggan hem till Maranello med en lyrisk uppvisning satt av James Calado, Toni Giovinazzi och inte minst den erfarne Alè Pier Guidi som förde bilen upp till "Victory Lane" före den skadedrabbade Toyotan på en otroligt snopen andraplats och Earl Bamber hade anfört Cadillac till en historisk första pallplats på Circuit de la Sarthe, ja och det är deras bästa placering sedan Max Angelelli och resten av trion slutat nia anno 2002, i LMP2 fick Inter Europol-stallet med Fabio Scherer, Albert Costa och Jakub Smiechowski vinna klassegern innan den skrotas till fördel av enbart Hypercars på VM-nivå nästa år och Corvette Racings svanesång på Le Mans renderades till en efterlängtad seger sedan 2015.
Efter en lång vecka på fransk mark väntar nu flera veckors vila och sedan skall sportprototyperna respektive produktionsbilarna förberedas inför VM-kalenderns nästa deltävling, nästa anhalt är "Höghastighetens katedral" eller Autodromo Nazionale di Monza i folkmun.
https://www.autosport.com/wec/news/ex-f1-driver-kvyat-to-race-lamborghini-lmdh-in-2024/10455624/
https://fr.motorsport.com/lemans/news/peugeot-livree-speciale-24h-mans/10457685/
https://www.dailysportscar.com/2023/04/25/dscs-daily-notebook-24-04-2023-2.html
https://www.dailysportscar.com/2023/05/05/entry-list-complete-for-2023-le-mans-24-hours.html
https://www.autosport.com/le-mans/news/vanwall-drops-f1-champion-villeneuve-for-le-mans/10473244/
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/ferrari-499p-hybrid-powertrain-how-ers-and-4wd-work
https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/ferrari-af-corse-domine-la-journee-test-57543
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/ferrari-499p-star-in-le-mans-test-day
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/24-hours-of-le-mans-the-race-of-all-races
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/comments-le-mans-ahead-of-the-24-hours
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/ferrari-499ps-first-and-second-in-le-mans-qualifying
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/ferrari-at-le-mans-essential-facts-and-figures
https://sportscar365.com/lemans/wec/fuoco-leads-ferrari-front-row-lockout-for-24h-le-mans/
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/motorsport/ferrari-tar-pole-pa-le-mans/
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/ferrari-on-pole-at-le-mans-after-50-years
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/comments-after-the-all-red-front-row-at-le-mans
https://twitter.com/NUFCsthlm1992/status/1667580931073245185
https://www.dailysportscar.com/2023/06/11/2023-lm24-hours-13-16-ferrari-leads-into-daylight.html
https://www.fiawec.com/en/news/breaking-news-ferrari-wins-24-hours-of-le-mans/7714
https://twitter.com/FerrariHypercar/status/1667894721132261376
https://twitter.com/NUFCsthlm1992/status/1667894890158497793
https://www.topgear.com/car-news/le-mans-2023/ferrari-wins-24-hours-le-mans-after-epic-duel-toyota
https://endurancemag.fr/ferrari-24-heures-du-mans-2023/
https://www.dn.se/sport/ferrari-vann-100-arsjubileet-av-le-mans/
https://www.ferrari.com/en-EN/hypercar/articles/24h-le-mans-2023-hypercar-race
https://www.24h-lemans.com/fr/actualites/ferrari-remporte-les-24-heures-du-mans-2023-57667
Mauro Barbieri förklarar modell 499P: s hybridsystem
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar