En GT-kryssare måste bocka alla tre rutor på sin lista, den måste vara väldigt snygg i exteriören, framför ögonvrån skall instrumenteringen vara förarorienterad och i hörselgången kan ljudet på en vinkeltolva få hjärtrytmen att flöda i högvarv och det var därför jag hittade och tittat noggrant på en väl utförd klipp på YouTube om min absoluta största favoritbil i den stegrande hästens historia.
Henry Catchpole; känd journalist från brittiska prestandatidningen Evo hade beskrivit och testkört Ferraris moderna klassiker från det glittrande 1990-talet, rättade sagt till 1996 där Scuderians stallchef Jean Todt anställde Michael Schumacher som lagets etta med inkludering av Rory Byrne och Ross Brawn på ritbordet men också i en tid där Kula Shaker, The Cardigans och Spice Girls låg länge bland de fem bästa på musikens topplistor.
Som tvättäkta Ferraristi kan jag med handen på hjärtat säga att en 550 Maranello är årtiondets mest mirakulösa och vackra GT-bil någonsin, tack vare dess ikoniska form blästrad av Pininfarinas arkitekter hade installeringen av motorn på 5.5 liters slagvolym blivit minst sagt värt en stor förmögenhet och kramar 484 hästkrafter ur gasspjället enligt tekniska data, vid körning på öppen väg kan växlingen från trean till fyran ske utan problem eftersom aluminiumspaken eller "Cancelletton" fortfarande har en mekanisk feeling jämfört med de elektriska impulserna på halvautomatlådorna ur de flesta moderna tillskott konstruerade av fabrikatet i Maranello och jag inser att körupplevelsen känns lika slätt och plant som sin tidigare släkting 365 GTB/4.
När framgångarna som vanlig GT-kryssare lyfte upp märkets lönsamhet fick aktörer som Prodrive och Team Rafanelli tillåtelse att bygga om en 550 till en potent tävlingsvagn i FIA GT-mästerskapet som ingick i LG Super Racing Weekend grundad av TV-kanalen Eurosport år 2001, två gånger om fick en Ferrari 550 GTS vinna hela serien med tillägg till Le Mans Endurance Series, Spa 24 timmars och seger på Le Mans 24 timmars i GT1-klassen anno 2003, vilken underbar bil.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar