måndag 12 juni 2023

Luftturbulensens hake

F1-säsongen 2010 hade länge kallats som regelverkets mest restriktiva årgång då all snack handlade om hur mycket downforce en hajfena genererar, utöver det fick FIA: s kontrollanter syn på andra vassa aerodynamiska delar som fått bossarna hos McLaren, Red Bull Racing och Ferrari att reagera riktigt hårt, användningen av F-Duct plus en frontspoiler som flexar under inbromsning på en gupp vid ingången på kurva 4 i Budapest som primär exempel.

Galenskap med F-Duct startades redan i Bahrain 2010 då McLaren var först att använda ett hålrum i chassistrukturen, d.v.s. en snorkel som i teori avger frisk luft vilket tvingar bakspoilern att blockera sidvinden med hajfenan och kan leda till mer omkörningstillfällen men sedan kom motsatsen enligt influencern Aidan Millward; efter tävlingshelgen i Melbourne kunde Jonathan Wheatley från Red Bull Racing rikta ett klagomål till Charlie Whiting om McLarens tekniska finess som fått mer speed på raksträckorna än andra bilar i fältet utan att fippla med motorns mappning enligt aerodynamikens inflytande i artikel 3.15 och chockvågorna sändes under nästan hela säsongens gång när Sauber, Renault och Ferrari kopierade McLarens genialiska F-Duct genom att en förare visserligen använder baksidan av vänstra handen för att blockera turbulent luft ur hålrummet.

En vecka efter säsongens näst sista deltävling i Brasilien kunde FIA: s nyinsatte VD på den tiden Jean Todt klargöra att F-Duct kommer bannlysas till fördel av ett nytt kryphål i 2011 års reglemente, nämligen införandet av en justerbar bakspoiler eller DRS som den heter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar