Sent i höstas hittade Marcus Engström på Teknikens Världs redaktion en försvunnen artikel om testkörningen av en Volvo V70 R AWD som inleds med en sakprosa signerat tidningarnas legendariske ordvrängare Robert Collin: "Mätaren passeras 245, sedan är det stopp bakom en Opel Corsa. ".
Vad de flesta journalister försöker prata om är fartövningarna som gjordes på öde landningsbana, likt det ADAC: s testteam gör idag med prototypexemplar på nya bilar men i absolut tystnad ville ingen säga hur fort den skulle gå innan man når bromspunkten, kombin användes som testbil hemma i Sverige varpå en viss paparazzifotograf sagt att det var en S70 R som vässade klorna på en av vägsträckan mellan Hamburg och Hannover i Tyskland eftersom man kunde gå i full blås nästan hela tiden på Autobahn men dagens moderna trafikstandard lyder att 65 % av vägarna är hastighetsbegränsade och kunna förstå logiken bakom lagstiftningen.
Med permanent fyrhjulsdrift inkopplat var den femcylindriga turbomotorn på drygt 240 hästkrafter väldigt identisk med föregångaren 850 R, även känd som "T-Röd" bland Volvo-purister och med på agendan fanns också samma typ av växellåda respektive hjulupphängningssystem till nytta trots en liten kosmetisk uppdatering, största fördelen gick till den femväxlade manuella transmissionen vid acceleration i själva protokollet och vridet roterar högre upp i varvregistret vilket känns påfrestande, inte minst hos en erfaren journalist i tjänst.
https://teknikensvarld.expressen.se/test-provkorningar/i-backspegeln/autobahn-racker-inte-till/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar