Som sagt hade VM-säsongen 2024 i FIA WEC nått absoluta toppen när vi såg flera fabriksteam slåss om viktiga poäng på kontot inklusive segern efter hjärtklappningen som drabbat Peugeot, Toyota respektive Ferrari senast i Qatar och Roger Penskes manskap vann efter 1 800 sanslösa kilometer, dessförinnan hade FIA publicerat de nya BoP-bestämmelserna till varje fabrikat med blandade känslor i varenda riktning, fem av sju fabrikat fått minska tjänstevikten medan Peugeot rullade ut en 9X8 i 2024 års specifikation med ökad tjänstevikt och minskad kraftåtgång, Cadillac med andra ord ville klämma ut 18 kW mer än oppositionen och det är ju det som oroar majoriteten i Hypercar-klassen.
Här skall jag lägga upp en del högupplösta foton som togs på årets andra deltävling av långlopps-VM i Autodromo Enzo e Dino Ferrari eller Imola i folkmun.
Fredagens fria träning
Lördagens kvalpass
Hypercar Pole position - #50 AF Corse Ferrari (Antonio Fuoco - ITA)
2: a ruta - #83 AF Corse Ferrari (Robert Sjvartsman)
3: e ruta - #51 AF Corse Ferrari (Alessandro Pier Guidi - ITA)
4: e ruta - #6 Porsche Team Penske (Kevin Estre - FRA)
5: e ruta - #5 Porsche Team Penske (Matt Campbell - AUS)
6: e ruta - #7 Toyota Gazoo Racing (Kamui Kobayashi - JPN)
LM GT3 Pole position - #92 Manthey Racing (Aliaksandr Malykhin)
2: a ruta - #27 Heart of racing (Ian James)
3: e ruta - #46 Team WRT (Ahmad Al-Harthy - OMN)
4: e ruta - #31 Team WRT (Darren Leung - GBR)
5: e ruta - #85 Iron Dames (Sarah Bovy - BEL)
6: e ruta - #88 Proton Competition (Giorgio Roda - ITA)
Söndagens race
Segrare i Hypercar - #7 Toyota Gazoo Racing (Kobayashi/Conway/de Vries)
2: a - #6 Porsche Team Penske (Lotterer/Estre/L. Vanthoor)
3: a - #5 Porsche Team Penske (Campbell/Makowiecki/Christensen)
Segrare i LM GT3 - #31 Team WRT (Farfus/Leung/Gelael)
2: a - #46 Team WRT (Rossi/Martin/Al Harthy)
3: a - #92 Manthey Racing (Bachler/Sturm/Malykhin)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar