måndag 22 april 2024

Vykort från Bologna

Som sagt hade VM-säsongen 2024 i FIA WEC nått absoluta toppen när vi såg flera fabriksteam slåss om viktiga poäng på kontot inklusive segern efter hjärtklappningen som drabbat Peugeot, Toyota respektive Ferrari senast i Qatar och Roger Penskes manskap vann efter 1 800 sanslösa kilometer, dessförinnan hade FIA publicerat de nya BoP-bestämmelserna till varje fabrikat med blandade känslor i varenda riktning, fem av sju fabrikat fått minska tjänstevikten medan Peugeot rullade ut en 9X8 i 2024 års specifikation med ökad tjänstevikt och minskad kraftåtgång, Cadillac med andra ord ville klämma ut 18 kW mer än oppositionen och det är ju det som oroar majoriteten i Hypercar-klassen.

Här skall jag lägga upp en del högupplösta foton som togs på årets andra deltävling av långlopps-VM i Autodromo Enzo e Dino Ferrari eller Imola i folkmun.

Fredagens fria träning






Lördagens kvalpass





Hypercar Pole position - #50 AF Corse Ferrari (Antonio Fuoco - ITA)

2: a ruta - #83 AF Corse Ferrari (Robert Sjvartsman)

3: e ruta - #51 AF Corse Ferrari (Alessandro Pier Guidi - ITA)

4: e ruta - #6 Porsche Team Penske (Kevin Estre - FRA)

5: e ruta - #5 Porsche Team Penske (Matt Campbell - AUS)

6: e ruta - #7 Toyota Gazoo Racing (Kamui Kobayashi - JPN)

LM GT3 Pole position - #92 Manthey Racing (Aliaksandr Malykhin)

2: a ruta - #27 Heart of racing (Ian James)

3: e ruta - #46 Team WRT (Ahmad Al-Harthy - OMN)

4: e ruta - #31 Team WRT (Darren Leung - GBR)

5: e ruta - #85 Iron Dames (Sarah Bovy - BEL)

6: e ruta - #88 Proton Competition (Giorgio Roda - ITA)

Söndagens race






Segrare i Hypercar - #7 Toyota Gazoo Racing (Kobayashi/Conway/de Vries)

2: a - #6 Porsche Team Penske (Lotterer/Estre/L. Vanthoor)

3: a - #5 Porsche Team Penske (Campbell/Makowiecki/Christensen)

Segrare i LM GT3 - #31 Team WRT (Farfus/Leung/Gelael)

2: a - #46 Team WRT (Rossi/Martin/Al Harthy)

3: a - #92 Manthey Racing (Bachler/Sturm/Malykhin)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar