Biogasbilar och gasolbilar har en ganska förvärrad minuspoäng å sin sida trots att tankarna godkändes för bruk vid tillverkning, när tidsfristen väl gått ut så måste hela tanken bytas ut men kostnaden är värt fyra gånger mer än själva bilens ingångspris och redaktören Mikael Stjerna på Teknikens Värld kände sig pragmatisk när han gick och intervjuade en ägare som haft en Volvo V70 Bi-Fuel i två årtionden.
Här fick Volvoägaren poängtera att gastanken plomberats plus att ett nytt intyg utfärdades av Volvo Cars Retail, innan dess Upplands Motor AB enligt anvisning med syfte att registrera om bilen endast för bensindrift, konverteringsarbetet startades för två år sedan och efter hastverket på verkstaden fick den värsta uppenbarelsen att slå om från gott rykte till en panikartad situation, ägaren blev förvånad över felkoderna som lyste upp på färddatorn och efter att ha kontaktat nissarna på Torslanda kom ännu en dålig nyhet, hans bensinkonverterade vagn drogs med körförbud.
Det här var orimligt, mannen vet att gaskomponenterna kostade honom en jättestor förmögenhet, hela tiotusentals kronor i dagens värde och skrotningsschemat klassades som en miljöförlust eftersom pluggningen hör inte till ovanligheterna, fabrikatets informationschef Magnus Holst argumenterade grundligt om anledningen till att inte programmera om motormappningen och allt detta blev en klen tröst när verkstadens utbildade mekaniker arbetade febrilt i att söka källan till felet följt av det dystra beskedet från annat håll.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/korforbud-pa-volvo-trots-plomberade-gastankar/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar