måndag 4 maj 2015

Inför Spaniens GP 2015 - Bansträckningen

Så här ser banan ut innan helgens race pågår för fullt.


Längd: 4.6 kilometer

Antalet kurvor: 16

Antalet varv: 66

Varvrekord: 1:21.670 sattes av Kimi Räikkönen (Ferrari - 2008)*

Circuit de Catalunya utanför centrala Barcelona byggdes 1991 och var värd för Spaniens Grand Prix sedan dess, de flesta kända förare som har vunnit på den här banan var just världsmästare men under 2005 års upplaga har Kimi Räikkönen brutit trenden innan VM-titeln kom två år senare i en Ferrari.
2002 kom det första av modifieringarna, huvudläktaren ombyggd för att husera flera åskådare, kurva 10 blev till en snävare parti två år senare och mellan de två snabba högersvängarna lade man till en teknisk del på slutet på grund av risken till olycka på 260 km/h.

Elf-kurvan (treans växel, 138 km/h)

Kurva 2 (fyrans växel, 187 km/h)

Renault (femmans växel, 233 km/h)

Repsol-kurvan (treans växel, 141 km/h)

SEAT-kurvan (tvåans växel, 97 km/h)

Kurva 7 (treans växel, 143 km/h)

Campsa (sexans växel, 244 km/h)

La Caixa (tvåans växel, 74 km/h)

Kurva 11 (fyrans växel, 195 km/h)

Banc Sabadell (treans växel, 131 km/h)

Europcar (treans växel, 140 km/h)

RACC S:et (tvåans växel, 86 km/h)

New Holland (femmans växel, 221 km/h)

Start och målrakan (sjuans växel, 320 km/h)

* = Banan var ombyggd sedan 2007

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar