tisdag 25 maj 2021

Lejonmärkets mest sålda halvkombi

Som stor Peugeotfantast kan jag konstatera att Peugeot 307 är en vacker halvkombi från tidiga 00-talet med generösa interiörutrymmen, runda exteriörformer och känns mer uppvuxen än den äldre 306: an som vann våra hjärtan både i tävlingskostym och på vanlig stadstrafik.

Med framgångarna på sin sida betraktas 307: an som en ganska värdig konkurrent till fjärde generationens Volkswagen Golf, Renault Mégane II och klassens referenspunkt Ford Focus, i mina ögon är bilen betydligt bättre i utseendet än Golfen på grund av frontpartiets smala luftintag, de igenkända "kattögonen" från småbilen 206 och huvudkonturens form som rör sig från främre kofångarens kompositskärm ner till den breda C-stolpen, i vissa fall har bilen vuxit i längd, bredd och höjd med syfte att slå Forden och Golfen i olika aspekter.

Interiörkvalitén är något av en fransk paradgren sedan journalisterna röstade fram 307: an till "Årets bil" 2002, på vissa utrustningsnivåer har matt trä använts som panel runt kommandocentret där det huserar en stereo med CD-växlare, klimatanläggningsreglage, ESP-omkopplare och den röda knappen som aktiverar varningsljusen men jag vill hellre föredra borstad aluminium runtom i en 307 XS 2.0 16V, läderratten har en mjuk perforering på långa turer, multifunktionsdisplayen sitter högt men inte på en angiven vinkel som i lilla 206: an och mätarklustret på de tidiga årsmodellerna är mycket lätt att läsa en konstant hastighet med omborddatorn hängandes centralt, här bak sitter barnen tryggt och säkert med undantag för en fullvuxen man att hjälpa till med montering av en bilbarnstol på ett säkert sätt och lastutrymmet sväljer nästan lika mycket med soffan uppfälld som på en 206 men om man lutar ner baksätena kan siffran bli upp till 1 328 liter.

Peugeot 307: s popularitet växte med tiden då flera nybilsägare höll taktiskt på att köpa bensinmodellerna på 1.4 eller 1.6 liter, i Frankrike var dieslarna omåttligt bättre med små undantag men här i Sverige kunde ägare i åldersgruppen 25-40 fastna med tvåliters bensinmotorn på 136 hästkrafter och 0-100 km/h på strax över nio sekunder, i gengäld har 307: an under hela sitt livscykel en komponerad väghållning, fjädringen är väl anpassad för att köra genom djupa vägbulor i en lite avspänd takt, i ett undanmanöver börjar framvagnen lyfta en del, krängningshämmaren bak är lite för överansträngd och det krävs mycket tålamod för en mer korrekt parering av bakvagnen i farter på uppemot 70 km/h med full last, på motorvägen känns 307: an som en mycket avslappnad halvkombi med inslag av lyx i kabinen dock utan den sportiga attityden som första generationens Ford Focus hade radat upp, andrahandsvärdet vid de tre första åren hade legat konstant, värdeminskningen var inte lika katastrofal som på andra bilar i kategorin och värst när det gäller minuspoäng är elektronikfelen som rör modellen med 1.4 liters diesel i XR-utförande även om man hör lite skrammel i topplocket, på plussidan kan allt detta gå till de trevliga köregenskaperna respektive tvålitersmaskinens driftsäkerhet och silkeslena motorljud, det är ju därför som den lilla 307: an är otroligt bra med en trygg förarmiljö.

Här provkör Staffan Borglund Peugeot 307 1.6 XR i Trafikmagasinet 2001


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar