onsdag 10 december 2025

Bilen som genomlevt konkursansökan

DBA Zytek 04S var en racerbil som inte är lik alla andra i LMP1-klassen, den startade livet som Reynatds uppföljare till 01Q och 2KQ med Volkswagens fyrcylindriga motor i den mindre LMP675-klassen, efter att företaget med lång vinsthistorik fick slut med pengar har Konsumentombudsmannen beslutat att Reynard försätts i konkurs utan stöd från staten men de återstående tjugo procenten i aktier fick säljas vidare till ett tävlingsteam medan majoriteten av sparkapitalet hamnade i Zyteks händer och därmed kan en Reynard 02S byta namn till DBA Zytek 04S då John Nielsen satte upp ett tävlingsteam för att tävla på Le Mans med start från år 2003.

I och med ett brokigt förflutet har bilens livscykel skördat en märkbar succé, lag som Creation Autosportif, JOTA och DBA själva efter RN Motorsports likvidering fick göra det bra ifrån sig i samband med grundandet av Le Mans Endurance Series som någon slags uppföljare till den tidigare nedlagda EM-serien i sportvagnsracing, mellan årgångarna 2004 och 2006 låg Creation Autosportif på bättringsvägen och var snubblande nära att slå de bästa teamen med bättre ekonomiska resurser (Audi Sport UK & Pescarolo Sport) och från och med 2007 kunde Zytek ta fram en ny racerbil som inte delar mekanik med långköraren och Ginetta var dem som stod för återställning av ekonomin medan Creations tvilling vid namn CA07 inte fått se bättre resultat än tidigare, bara en pallplats under säsongen 2007 och det skedde på Sao Paulo över 1 600 kilometers tävlingsdistans men äventyret på Le Mans var droppen genom en överhettad motor efter 55 varv och ytterligare två mediokra insatser före nedläggning.

https://www.youtube.com/watch?v=9xRMv5u35C8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar