lördag 17 oktober 2020

10 saker du inte visste om Bernd Schneider

Veckans inslag kommer handla om små fakta om en gammal känd figur som inte är bara störst i sin sport utan om en lojal trotjänare i ett anrikt bilmärke med racing i blodet.

1. Efter att ha skopat första pris som kartförare i både junior-VM respektive tyska mästerskapen 1980 fick en då ung Bernd ta steget framåt i de mindre formelbilsklasserna innan en kort sejour i bilsportens finrum

2. Första ögonkontakten med Mercedes-Benz kom redan 1991 som gästspelare i Zakspeeds DTM-lag

3. Med två raka tredjeplatser totalt i en åldrad Merca 190E 2.5-16 Evolution II satsade han för fullt på en standardvagnstitel, bakom ratten på en oövervinnlig C-klass DTM (W202) hade gubben från byn Sankt Ingbert tagit hem sin första mästerskapsbuckla och statistiken från DTM/ITC-säsongen 1995 säger allt, elva segrar, fjorton pallplatser och fyra Pole positions

4. Återkomsten till sportvagnar var fylld med otrolig framgång, som förare i det första riktiga säsongen av FIA GT år 1997 åkte han in på förstaplats hela sex gånger trots bilbyte i ett par tillfällen och hjälpte Mercedes att vinna konstruktörstiteln i säsongsfinalen på Laguna Seca

5. I och med beslutet att lägga ner sportvagnsprogrammet för gott var Bernd lika stark på sin favoritdisciplin som det hade varit flera år tidigare, årgång 2000 var DTM tillbaka och i första återkomstsäsongen dominerade han fullständigt som fabriksteamets ledande förare med dubbla segrar över en tävlingshelg på Hockenheim respektive Nürburgring och året därpå vann han sitt andra raka DTM-titel och den tredje totalt

6. Trots en handfull med segrar kunde säsongen 2003 klassas som hans tuffaste med hårfin konkurrens från Christijan Albers, Mattias Ekström och framtida Le Mans-vinnaren Marcel Fässler och ändå vinner mästerskapet med fyra poängs marginal

7. Efter två turbulenta år med två vunna säsongsfinaler hade DTM-året 2006 varit det viktigaste i hans karriär, han tog hem två vinster i början på säsongen och krävde minst en femteplats på den näst sista deltävlingen för att säkra en femte mästerskapsbuckla

8. Flera år efter att ha avslutat standardvagnskarriären fick Mercedes varumärkesambassadör en ny utmaning, det var att försöka vinna några långdistanslopp som saknades på troféhyllan

9. Som återkommande personlighet inom långlopp var tävlingsåret 2013 inte ett läroår utan framgångsår på långa vägar, i februari månad vann han Bathurst 12 timmars i en Mercedes SLS AMG GT3, i samma bil fick han säkra en överlägsen seger på Nürburgring 24h respektive uthållighetsloppet i Dubai

10. Med utvecklingen av Mercedes AMG GT3 i full blås blev det återigen en plats högst upp på pallen i Nordslingan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar