lördag 10 oktober 2020

Fyrtio år av industriell samarbete bland nyttofordon

I mer än fyra decennier har flera biltillverkare i budbilssegmentet tredubblat det industriella samarbetet med olika aktörer, enligt en artikel från franska motortidningen L'Argus hade journalisten Jean-Luc Foucret lagt in nyckelperioder som avgjorde saken.

Redan 1978 fick PSA-gruppen och Fiatkoncernen bilda ett eget företag som tillverkar samproducerade nyttofordon och persontransportvagnar, företaget går under namnet Sevel, ett årtionde senare skapades Sevel-Nord innan Toyota respektive Opel köpte upp den franska divisionens sparkapital och bytt namn till PSA Hordain från och med 2017.

1996 signerades ett dekret mellan Renault och General Motors för samproduktion av deras moderna transportbilar innan kontraktet revs 2014 då Renault förhandlade med Fiat i och med tillverkningen av nya generationens Trafic och syskonet Fiat Talento.

2010 var året då Daimler AG mot VD: n Dr. Dieter Zetsches vilja ansökt ett samarbete med Renault om utvecklingen av Mercedes Citan som byggs på fabriken där Kangoo tillverkas sedan dess, omstruktureringen beviljades förra året precis innan de första skisserna på en framtida Mercedes T-klass hamnade på rubrikerna i Europas alla biltidningar.

Det senaste samarbetet som fick ett fåtal lobbyister att häpna var Volkswagen AG: s samarbete med Ford när båda parter från varsin koncern klargjorde att en samproduktion av medelstora budbilar inklusive flakbil är mer lönsamma bland tjänstebilister än crossovers som körde över den vanliga sedanens säljsiffror.

https://www.largus.fr/actualite-automobile/quarante-ans-de-cooperation-industrielle-dans-les-utilitaires-legers-10421397.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar