söndag 25 oktober 2020

Mästerlig inhopp på Ardennerna

Säsongens näst sista EM-deltävling spelades på Spa Francorchamps i samband med uthållighetsloppet över 24 timmar för GT-bilar.

Peugeots fabriksförare från olika läger hängde med bland de sex bästa i båda träningspassen men allt detta vände till ren katastrof på kvalet, speciellt den hämndlystne Julien Briché som tidigare vann flera enhetsklasstitlar i sitt CV, däremot kunde marockanen med VM-erfarenhet Mehdi Bennani slå till med snabbaste kvaltid för lokala stallet Comtoyou Racing som leder teammästerskapet inför fredagseftermiddagens stora show.

https://www.touringcartimes.com/2020/10/23/mehdi-bennani-sets-blistering-pace-claim-spa-race-1-pole/

Race 1 här på Spa var blött med små solglimtar, flera förare satsade på att köra loppet med riktiga regndäck medan andra höll på att starta med slicks fram och regndäck bak, Tom Coronel chansade på intermediates runtom och den kille som chansade bäst när det gäller däckval var inhopparen tillika 2018 års Europamästare Mikel Azcona, han gjorde det vågade beslutet att tävla med intermediates fram och "Shallow wets" bak.

Under inledningen av helgens första race hade alla förare klarat av La Source och Eau Rouge helt utan problem men på ingången mot Malmedy så knuffade Nicolas Baert en oskyldig Jessica Bäckman, efter målflagg tilldelades han tre platser nedflyttning inför söndagens omvända startordning.

Efter en period bakom säkerhetsbilen och lite plåtväxling hit och dit ledde Tom Coronel ganska stort före klungan, fajten om sjundeplatsen slutade i att Julien Briché tog en genväg och offrat till Dan Lloyds fördel, med två varv kvar fick den nederländske veteranen köra slut på sina intermediates, detta kunde ha varit en värdefull seger för hans del sedan han säkrade Race 2-vinsten under en VM-deltävling i Bratislava senast, spanjoren Mikel Azcona bara susade förbi den rutinerade chaffisens Honda på utsidan genom Blanchimont och segern var säkrad från fjortonde startplacering, Andreas Bäckmans chansning på intermediates räckte inte till en pallplats, norrbottningen fick stryk av Mike Halder men höll fransosen John Filippi bakom sig med en sekunds marginal i kampen om fjärdeplatsen.

https://www.touringcartimes.com/2020/10/23/mikel-azcona-snatches-race-1-victory-stunning-move/

https://www.touringcartimes.com/2020/10/23/tyre-gamble-key-race-1-win-says-mikel-azcona/

https://www.touringcartimes.com/2020/10/23/andreas-backman-left-rue-tyre-choice-despite-strong-result/


Samma väderförhållanden som det var tidigare men det andra racet kördes tidigt på morgonen innan starten på 24 timmarsloppet senare under lördagseftermiddagen.

Återigen fick den tidigare EM-titelhållaren satsa på en blandning mellan slicks och regndäck och vilken insats han gjorde, aldrig någonsin i TCR-EM: s historia har en inhoppare från VM-cirkusen åkt riktigt bra och banat väg till en riktig dubbelseger över en specifik tävlingshelg.

Race 2 började med en katastrofal inledning av Brutal Fish Racings ägare Martin Ryba som åkte på en piruett efter kontakt med en annan förare, när Pepe Oriola var i ledning efter klättringen uppför Eau Rouge hade Andreas Bäckman åkt baklänges sedan han krokade ihop med Daniel Nagy, kampen om tredjeplatsen intensifierade redan nästa varv innan Sami Taoufik tappade bromsförmågan och forsade sin Audi i barriären men tack och lov var bilen inte knäckt på samma ställe där F1-stjärnan Lewis Hamilton blev påkörd bakifrån hösten 2011, på Courbe Paul Frère fick både Dan Lloyd och José Manuel Sapag slåss om den ideala tävlingslinjen, allt slutade i att båda körde rakt in i däcktraven och säkerhetsbilen kallades ut tämligen omgående.

Julien Brichés katastrofala årgång förvärrades med diverse tekniska problem efter avåkning i utgången på Fagnes den snabba höger-vänsterkombinationen, bättre gick det för märkeskollegan Teddy Clairet som körde i mål på en ganska säker fjärdeplats trots kaoset i alla riktningar, säsongsfinalen kommer spelas om några veckor på forna Grand Prix-banan Jarama cirka fyra mil utanför huvudstaden Madrid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar