torsdag 8 oktober 2020

Hårfina detaljer om Peugeots nya Hypercar

Efter en ombokad Le Mans 24 timmars som vanns av Toyota för tredje året i rad kom det nya beskedet om Peugeot och deras comeback i långdistans-VM sedan ILMC-titeln 2011.

Konstruktörens nya tekniska ansvarig Olivier Jansonnie har presenterat tekniska data gällande typ av drivkälla i samband med utvecklingen av deras första tävlingsbil som efterträder den dieseldrivna 908, i pressmeddelandet kommenterade han att LMHy-regeln kommer få viktiga kriterier på checklistan, bland annat kan bilen utrustas med fyrhjulsdrift, superkondensator med 200 kilowatts kraftåtgång och maxeffekten blir i paritet med förbränningsmotoriserade bakhjulsdrivna tävlingsbilar då siffran höjs till cirka 680 hästkrafter.

I och med de långa arbetstimmarna är prestandabalansen en viktig del inom banracing sedan regeln infördes redan 2017 i GTE Pro-klassen för extra spänning mellan olika märken i tävlingssyfte, på kort sikt får Peugeots framtida konkurrent Toyota en liten fördel marknadsmässigt när det handlar om hybridteknik även om den förstnämnda fick vänta lite grann när produktionsbilen 508 PSE får grönt ljus innan projektet går i hamn på ritbordet men på lång sikt däremot kommer Peugeot göra som tidigare en femårig satsning fylld med framgångar.

Det har snackats tidigare om en helfransk derby mellan två olika märken på Le Mans, senast var 1995 när Gérard Welter Racing tampades med Courage Compétition i LMP1-klassen innan McLaren F1 GTR var för svår att slå, Alpines comeback sedan vinsten 1978 kommer bli lika hajpad som Lejonen gjorde år 2007, säsongen 2022 kommer Peugeot slåss om ännu en titel på Circuit de la Sarthe trots att konkurrensen består av de nu trefaldiga mästarna Toyota och kanske kommer Mercedes-Benz ge sig in i kampen igen.

https://www.automobile-magazine.fr/sport-automobile/article/28176-que-retenir-du-retour-de-peugeot-en-endurance

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar