lördag 24 oktober 2020

Peugeot och bränslebesparing lika med världsrekord

Jag vet att franska biltillverkaren Peugeot är redan synonymt med motorsport och stora framgångar i låt oss säga rally-VM, Le Mans 24 timmars, standardvagnar och Dakar-rallyt men bara en grej som gjorde det stegrande lejonets varumärke mer populär bland flitiga kunder världen över är bränsleekonomi.

Och det visade sig när australiensiska paret Helen och John Taylor hade varit sedan länge entusiaster inom bränslebesparing då de första rekorden skördades under stora delen av 80-talet i en dieseldriven Ford Fiesta och samarbetet med Peugeot i hemlandet inklusive Storbritannien var bara långt ifrån en stor succé.

Det har länge snackats om vilken biltillverkare som skulle vinna flera rekordnoteringar både inhemskt och internationellt, Ford Europa och Ford Australia höll initiativet när det gäller sådana siffror med fyra världsrekordnoteringar i bränsleekonomi mellan 1982 och 1994 ända tills ett nytt namn fick blanda sig in i hetluften, i nyårsskiftet 2001-02 när Sven Hannawald var på väg att bli historisk i den tysk-österrikiska backhopparveckan rattade Helen och John Taylor en Peugeot 406 HDi från Melbourne till Rockhampton på en hel tank diesel med räckvidden som uppmättes till 2 348.3 kilometer, det tog 36 timmar för paret att nå slutdestinationen med rekordobservatören på rullen, medelhastigheten låg på cirka 65 km/h och kostnaden för all bränslebesparing räknades till 52 australiensiska dollar.

https://www.drive.com.au/motor-news/peugeot-claims-singletank-world-record-20100823-13jdz


Två år senare kompletterade Helen och John en 25 dagar lång bilresa runt Australien i en Peugeot 307 SW med en pigg och pålitlig 1.6 liters HDi-motor utan modifieringar överhuvudtaget.

På resans slutfas den 25 mars 2004 hade bilen förbrukat 3.49 liter/100 km efter cirka 14 630 kilometer, paret har skördat två nya rekord (Rundresa med dieseldrift plus världsrekordnotering) samtidigt som John fått uttrycka att herrgårdsvagnen presterade riktigt bra för den var vacker i utseendet och kabinen känns praktisk och komfortabel på långa resor om man inkluderar små gadgets som luftkonditionerad handskfack och armstöd.



Sommaren 2005 kunde kördynamikens radarpar slå till med ännu en rekordnotering men den här gången i en toppsäljande tjänstebil från Peugeot, en 407 2.0 HDi mellan Darwin och Adelaide, de har sparat cirka 150 australiensiska dollar eller €94 bensin efter en lång road trip.

När paret nådde den rutiga flaggan i Adelaide fick John Taylor säga i en intervju att 407: an var en topputrustad, säker och ekonomisk sedan med en ergonomisk känsla i förarsätet och till och med lagt upp en liten lathund för erfarna trafikanter som vill köra ekonomiskt någon gång.



Återigen är det Australien Runt som gällde för paret men i en halvkombi som konkurrerade Volkswagen Golf i biltidningarnas testdueller, paret satte i kabinen på en Peugeot 308 och åkt 1 450 mil runt landets alla typ av vägar under hela februari månad 2008.

Som förare hade John uppdraget att få ner förbrukningssiffran till under 3.2 liter och det fungerade, färddatorn klockade på 3.13 liter/100 km, dieselmotorn på 1.6 liter och 110 hästkrafter hade aldrig tappat vridet och därmed slår det föregångna rekordet som sattes år 2004 i en utgående modell med en bränslebesparing på över 700 AUD.

Pierre Louis Collin som då jobbat för Peugeot UK: s ledning hade sagt i pressmeddelandet att parets magnifika prestation var utomordentlig, det är nästan som att sträcka en längre bränslestrategi på Le Mans med ett eller två varv till nästa depåstopp och behålla däcken i trim efter tre eller fyra stints.

Ett år senare reste Helen och John till Storbritannien och försöka upprepa tricket med en identisk bil som de körde där hemma, i en Peugeot 308 med samma motorspecifikation genomförde radarparet "Tour de Grande Bretagne", efter cirka 3 700 miles hade passagerarna och bilen snittat 2.23 liter/100 km och sparat bensinkostnaderna på uppemot £136.24.



Och där har vi det, två körglada genier, ett bilmärke och sju världsrekordnoteringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar