När man pratar om rariteter inom bilbranschen då fick jag syn på tre olika bilmodeller som fick öka i värde även om det finns ett fåtal exemplar kvar här i Sverige.
Hela 90-talets kanske banbrytande direktörsbil Citroën XM var känd som efterträdare till brokiga CX, under dess livscykel hade XM kostat dyrt om inte instegsmodellen låg på mindre än 171 900 kr, försäljningskurvan både på den inhemska marknaden inklusive Tyskland och Storbritannien var trögt, koncernkollegan Peugeot 605 däremot var bättre i design och interiörkvalité då den förstnämnde föll som en sten i värdeminskning.
Många ansåg att Citroën XM var avsedd för avslappnad komfort på långa resor men i ett inslag från Top Gear år 2004 uttryckte det dåvarande programledartrion att bilens elhissar inte fungerar som det ska efter att ha röstats fram som "Årets bil" 1990.
https://www.vibilagare.se/backspegeln/citroen-xm-bortglomda-modellen-som-snart-kan-oka-i-varde
Homologerade prestandabilar var något av en antikvitet mellan 70- och 80-talen med ordspråket "Tävla på en söndag, sälj på en måndag", i modern tid lyckades BMW bygga en specialutgåva i 2 600 exemplar av populära 3-seriens tävlingspreparerade best 320Si.
Utöver en vanlig 320i och en högt eftertraktad M3 hade bilen en cylinderblock ur standardvagnen som Andy Priaulx vanligen körde i WTCC, tävlingsbilen pumpade ut 280 hästar medan gatversionen fick bara 173 hästar eftersom motorn hade en del tekniska finesser hämtade från motorsportavdelningens gjuteri.
Bilen var mycket roligare att köra både på motorvägen och på racerbanan, inte illa för en modern raritet.
https://www.vibilagare.se/framtida-klassiker/bmw-320si-lockade-med-hogvarvig-racemotor
I ett tidigare inlägg om Trackday-bilar från 2018 hade jag sagt att Alfa Romeo 147 GTA var en älskad modern liten prestandabil med ett stort hjärta under huven, en glödande 3.2 liters V6: a på 256 hästkrafter och motorljudet i höga varv lät som en musikal på Dramaten.
Andrahandsvärdet för en begagnad 147 GTA på Europamarknaden är fortsatt på den negativa sidan men jag tycker att köregenskaperna var tämligen bättre än i låt oss säga en samtida Ford Focus RS eller sin äldre konkurrent från tidigt 90-tal Renault Clio Williams.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar